Dispozitivele electronice sunt utile pentru comunicare, educație și distracție. Pentru mulți dintre părinți, ele sunt și instrumente utile pentru calmarea rapidă a unui copil care se îndreaptă, încet și sigur, către o criză de plâns. Dar este, oare, o idee bună să apelezi la electronice pentru a ajuta copilul să se echilibreze emoțional? Studiile spun că nu.
Reglarea emoțiilor – abilitatea de a gestiona răspunsurile afective – este o abilitate esențială, care se dezvoltă încă de la vârste foarte fragede. De pildă, un studiu (Schoppman, 2019) arată că la vârsta de 2 ani, majoritatea copiilor au învățat că pot gestiona emoțiile negative prin distragerea atenției cu activități interesante și plăcute. Este un pas important în direcția inteligenței emoționale. Dar ce se întâmplă atunci când copiii își distrag atenția cu ajutorul dispozitivelor electronice?
- Timpul petrecut pe ecrane poate determina probleme de comportament?
- De ce apelează părinții la ecrane ca să îi liniștească pe copii?
- Reactivitatea emoțională, problemele de comportament și timpul petrecut pe ecrane
- Utilizarea frecventă a ecranelor pentru a-l calma pe copil poate determina creșterea reactivității acestuia
- De ce au dispozitivele media acest efect, pe termen lung?
- Toddleri, tantrumuri și tehnologie: temperament, reglarea emoțiilor cu ajutorul media și problemele utilizării media în copilăria timpurie
- Cum putem ajuta la reglarea emoțională a copiilor fără să apelăm la dispozitivele media?
Timpul petrecut pe ecrane poate determina probleme de comportament?
Conform unor studii (Eirich, 2022), cu cât copiii petrec mai mult timp pe ecrane, cu atât au un risc mai mare de a suferi de diverse probleme de comportament: agresivitate, anxietate sau ADHD. Este o corelație între cele două, nu o dovadă a faptului că timpul petrecut pe ecrane determină aceste probleme.
Studiul ia în calcul doar timpul petrecut pe ecrane, nu și circumstanțele în care copiii abuzează de media. Ce se întâmplă dacă un copil are acces la conținut nepotrivit vârstei sale sau violent? Ce se întâmplă dacă timpul petrecut pe ecrane întârzie ora de culcare, sau determină insomnii? Dacă timpul petrecut pe ecrane îl privează pe copil de interacțiunile sociale adecvate, sau nu îi lasă destul timp pentru teme?
În circumstanțe ca cele menționate anterior, timpul petrecut pe ecrane poate avea efecte negative mult mai puternice. Iar atunci când dispozitivele media sunt folosite pentru a liniști un copil supărat sau agitat, rezultatele pot fi, de asemenea, negative. Totuși, lucrurile sunt mai nuanțate decât atât. Citește și despre: 7 semne de STRES la copii
De ce apelează părinții la ecrane ca să îi liniștească pe copii?
Mulți părinți încurajează folosirea ecranelor (tablete, telefoane) pentru a-i menține pe copii calmi și liniștiți. În unele situații, aceasta poate fi cea mai practică alternativă disponibilă: în timpul unui drum lung cu mașina, în avion, în sala de așteptare a medicului vei fi recunoscătoare pentru distragerea pe care o oferă ecranele.
Părinții copiilor deosebit de emotivi, care se confruntă cu emoții negative puternice, au tendința de a folosi dispozitivele electronice în exces. Un studiu (Radesky, 2016) a urmărit 144 părinți ai unor preșcolari de vârste mici și i-au întrebat în ce măsură se bazează pe telefon pentru a-i păstra pe copii calmi și a-i alina când sunt supărați. Părinții copiilor cu dificultăți socio-afective au avut o probabilitate mai mare să confirme că folosesc telefoanele în aceste scopuri.
Totuși, aceste constatări ridică un semn de întrebare: părinții folosesc ecranele pentru că proprii copii au dificultăți afective? Sau dificultățile afective apar ca o consecință a utilizării ecranelor în scop de calmare? Conform rezultatelor obținute până în prezent, unii părinți reacționează la probleme preexistente. Dar se pare că utilizarea ecranelor în acest mod nu face decât să adâncească problema.
Reactivitatea emoțională, problemele de comportament și timpul petrecut pe ecrane
Psihologii folosesc noțiunea de reactivitate emoțională pentru a descrie ușurința și intensitatea cu care o persoană răspunde la stimuli afectivi. De pildă, un copil cu o reactivitate crescută are tendința de a deveni foarte furios sau foarte anxios. Această reactivitate se manifestă inclusiv la nivel fizic, prin creșterea concentrației hormonilor de stres, creșterea frecvenței cardiace și alte modificări fiziologice.
Reactivitatea emoțională crescută nu este rea, în sine. Totuși, acești copii au un risc mai mare de a manifesta unele simptome afective și probleme de comportament: explozii emoționale, anxietate, agresivitate.
Reactivitatea emoțională este o trăsătură înnăscută și imposibil de schimbat? Deși este influențată de factori genetici, factorii de mediu par să fie, de asemenea foarte importanți (Hawn, 2016). Un studiu recent sugerează că dependența de ecrane pentru menținerea calmului îi face pe copii să devină mai reactivi, în timp. Citește și despre: Unde greșim când ne pierdem copilul pe internet și în fața televizoarelor smart
Utilizarea frecventă a ecranelor pentru a-l calma pe copil poate determina creșterea reactivității acestuia
Jenny Radesky și echipa sa de cercetători au intervievat părinții a peste 360 preșcolari. Întrebările au fost legate de obiceiurile și stilul parental și de tiparele de comportament ale copiilor lor. Ulterior, cercetătorii au mai făcut două evaluări, una după 3 luni, a doua după 6 luni.
Părinții copiilor dificili sau temperamentali manifestau tendința crescută de a folosi ecranele ca metodă de liniștire. În rândul copiilor cu reactivitate crescută, probabilitatea de utilizare a ecranelor în scop de liniștire la verificarea efectuată după 3 ani a fost mai mare.
Dar și reciproca a fost adevărată. Acei copii reactivi care se calmau preponderent cu ajutorul ecranelor aveau tendința de a crește reactivitatea emoțională la reevaluările efectuate după 3, respectiv 6 luni.
În cazul băieților, legătura dintre timpul petrecut pe ecrane și reactivitatea emoțională a demonstrat că reactivitatea a survenit consecutiv folosirii dispozitivelor media. S-a demonstrat (Radesky, 2023) că băieții obișnuiți să se calmeze cu ajutorul ecranelor aveau un risc mai mare de a deveni hiperreactivi.
De ce au dispozitivele media acest efect, pe termen lung?
Cel mai probabil răspuns este că acești copii dezvoltă dependența față de tehnologie pentru a le atenua emoțiile negative, în loc să învețe să își controleze singuri răspunsul afectiv. Copiii trebuie să aibă ocazia să învețe despre propriile emoții. Ei trebuie să găsească moduri de a discuta despre emoțiile lor, în loc să le ignore sau să le acumuleze, doar pentru a le elibera în mod violent. Au nevoie să testeze mai multe moduri de a se calma, pentru a găsi soluția potrivită de fiecare dată când sunt supărați. La școală, la locul de joacă, la serviciu vor întâlni numeroase situații stresante și nu vor avea ocazia de a se calma cu ajutorul telefonului sau al tabletei, ci vor trebui să găsească alte moduri de a se liniști.
Atunci când copilul abuzează de ecrane pentru a se liniști, el nu mai este motivat să găsească și alte metode de liniștire. Dimpotrivă, dispozitivele media se asociază cu o stare de bine survenită rapid și fără efort. E normal să își dorească tot mai mult. Evident, acești copii ratează șansa de a învăța din interacțiunile zilnice: acestea devin rare, din lipsă de timp.
În cele din urmă, acești copii dobândesc abilități foarte limitate de a gestiona emoțiile neplăcute. „Trusa” lor de prim ajutor conține un singur atu: dispozitivele media. Iar asta poate determina necazuri, pe termen lung. Ce se întâmplă cu acei copii care ajung să creadă că numai ecranul îi poate ajuta să se simtă mai bine? Ce se întâmplă cu copiii care dezvoltă semne evidente de dependență, sau care fac tantrumuri când li se cere să renunțe la dispozitivele media? CITEȘTE ȘI: Cât timp îmi pot lăsa copilul la desene animate?
Toddleri, tantrumuri și tehnologie: temperament, reglarea emoțiilor cu ajutorul media și problemele utilizării media în copilăria timpurie
Este titlul unui studiu semnat de Sarah Cooper și colegii săi, care au vrut să determine dacă utilizarea dispozitivelor media pentru reglarea emoțiilor copiilor îi expune pe aceștia la riscul de a dezvolta dependență. Încep copiii să ceară să petreacă tot mai mult timp pe acest tip de dispozitiv? Par să fie ecranele singurul lucru care reușește să îi mai calmeze? Ajung să manifeste simptome de sevraj (nervozitate excesivă) atunci când le sunt luate dispozitivele media?
Studiul a debutat cu intervievarea părinților a 269 copii cu vârsta de aproximativ 2 ani și jumătate, în legătură cu timpul petrecut de către copii pe ecrane:
Cât timp este lăsat copilul să se uite la conținut video pentru a se calma consecutiv unui episod în care a fost foarte supărat?
Cât de des are copilul voie să folosească dispozitive media ca să își regleze starea de spirit și emoțiile?
Cât de des îi dai copilului un dispozitiv media pentru a-l menține liniștit atunci când sunteți în public?
Părinților li s-a cerut, apoi, să își exprime nivelul de acord cu afirmații ca:
Atunci când copilul are o zi proastă, ecranele sunt singurul lucru care îl ajută să se simtă mai bine;
Timpul pe care copilul vrea să îl petreacă pe dispozitive media este în creștere.
După obținerea acestor date, echipa de cercetare a expus pe fiecare dintre copil unei dezamăgiri premeditate. Li s-a spus că au voie să se uite la televizor la un episod dintr-un desen animat popular, după care, fără nici un avertisment, acesta a fost întrerupt la 5 minute după începerea difuzării. Care au fost reacțiile față de această frustrare?
Reacțiile au depins, în mare parte, de cât de des folosesc părinții mijloacele media ca soluție de liniștire. În familiile în care acest lucru se întâmplă frecvent, copiii au avut o probabilitate mai mare de a manifesta un tantrum cu emoții intense la terminarea bruscă a vizionării.
Conform unui studiu (Coyne, 2021) copiii care folosesc dispozitivele media pentru a-și regla emoțiile au tendința de a petrece din ce în ce mai mult timp pe ecrane, iar părinții acestora au o probabilitate mai mare de a spune că este singura soluție care pare să îi liniștească.
Cum putem ajuta la reglarea emoțională a copiilor fără să apelăm la dispozitivele media?
Există o serie de lucruri pe care le poți face, ca părinte, pentru a-i învăța pe copii să își accepte și să își regleze răspunsurile afective.
Încurajează copilul către jocul fizic.
Un mod natural prin care copiii își reglează emoțiile este joaca, distracția. Copiii sunt în mare măsură influențați de exemplul dat de către adulți, deci arată-i că jucăriile pot fi un mod eficient de distragere a atenției și combatere a plictiselii
Mulți copii recurg la soluția tantrumurilor pentru că nu știu cum să își comunice emoțiile negative.
Studiile (Manning, 2019) demonstrează că apariția tantrumurilor se corelează intim cu gradul de dezvoltare a limbajului. Copiii care încep să vorbească târziu și care au un vocabular limitat au o probabilitate dublă de a manifesta tantrumuri, în comparație cu ceilalți. Un mod eficient de a-i ajuta pe copii să își gestioneze emoțiile negative este reprezentat de identificarea și exprimarea lor. Copiii învață că e normal să se simtă frustrați, furioși sau triști și că există moduri acceptabile de gestionare a acestor emoții;
Dezvoltă-ți abilitățile ca și „coach” emoțional.
Fii atent la emoțiile copilului și ajută-l să găsească cuvintele potrivite pentru a le exprima. Rămâi calm și vorbește-i într-un mod neutru, fără să îl judeci și menținând o atitudine constructivă. Pe măsură ce copilul devine dispus să vorbească despre emoțiile sale, oferă-i și instrumentele necesare pentru a le gestiona. Studiile (Havighurst, 2022) arată că atunci când părinții au renunțat la atitudinile negative (țipat, furie, sarcasm și superioritate), copiii și-au îmbunătățit foarte mult funcția socio-afectivă;
Nu încerca să raționezi cu un copil aflat în plin tantrum, sau să îl pedepsești.
De cele mai multe ori, când adulții intervin în mijlocul unui tantrum nu fac decât să înrăutățească situația. Pedepsele și manifestările de furie parentală fac ca tantrumurile să crească în intensitate și să dureze mai mult. De multe ori, inclusiv cuvintele care ar ca scop calmarea copilului nu fac decât să îl agite și mai mult. Unii specialiști (Sisterhen, 2022) recomandă ca părintele să rămână calm și să ignore copilul aflat în plin tantrum. Dacă acesta se petrece într-un spațiu public, părintele ar trebui să mute copilul într-o zonă privată. De asemenea, copilul trebuie împiedicat să își facă rău sau să îi lovească pe ceilalți;
Testează mai multe activități de distragere a atenției și vezi care dintre ele i se potrivesc copilului tău.
Fiecare copil are nevoi și preferințe personale; unii se liniștesc în toiul activităților fizice intense, alții au nevoie de jocuri liniștite, o a treia categorie răspunde bine la distrageri de ordin senzorial. Identifică ce anume funcționează în cazul vostru. Oricât de dificilă ar părea această perioadă, nu uita că emoțiile intense sunt normale pentru copii, iar reglarea lor este un proces care are nevoie de timp pentru a fi stăpânit. Chiar dacă, uneori, ecranele și tehnologia te pot salva din situații neplăcute, evită să le folosești ca soluție la momentele de criză. CITEȘTE ȘI: 7 motive pentru care copii nu (mai) ascultă de părinți și cum să generezi schimbarea într-un mod pozitiv