Vârsta de 5 ani vine cu o mare noutate, noutate care va reprezenta primul pas mare spre câștigarea apartenenței la un anumit grup social. Este vorba despre copierea unor comportamente, mai bine spus ale celor în grupul cărora vrea să fie acceptat.
La vârsta de 5 ani par să se întrezărească și primele manifestări ale personalității copilului, dar nu uita, psihologia copilului de 5 ani este mult mai complexă, iar aceste schimbări pot aduce dificultăți în relația cu voi, părinții, sau cu ceilalți parteneri de joacă. Nu dispera, copilul la 5 ani este o plastilină moale în mâinile tale. Ai grijă, însă, pentru prima oară la anturaj.
Suntem în plină eră a copierii comportamentelor, iar dorința de a fi acceptat într-un grup social este foarte mare, așa încât e posibil să dezvolte comportamente violente doar pentru a semăna cu cei din grupul cărora vrea să facă parte. În rest, devine din ce în ce mai dependent, și asta cu fiecare an ce trece. Are nevoie de 12 ore de somn de noapte, dar va fi tot mai greu să-l culci, pentru că poate face mult mai multe lucruri ca până acum, are chef să descopere, i se pare totul foarte interesant, așa că ora de culcare s-ar putea să se lase cu negocieri la sânge. Asta dacă voi nu sunteți pregătiți să-i faceți față…
DEZVOLTAREA FIZICĂ a copilului de 5 ani
Un copilaș de 5 ani, normal dezvoltat fizic, se încadrează între 105 și 110 centimetri, iar greutatea lui poate varia între 16 și 20 de kilograme. Fetele se pot situa sub aceste medii, iar băiețeii chiar și peste.
La această vârstă, mulți copilași sunt atrași de sporturile în echipă, iar baschetul, practicat cu mingi și panouri potrivite ca dimensiuni pentru palmele și înălțimea lor, este sportul care le dezvoltă spiritul de echipă și precizia. Mai mult, acest sport favorizează creșterea în înălțime.
DEZVOLTAREA MOTORIE (fină și grosieră) a copilului de 5 ani
Un copil de 5 ani traversează vârsta preșcolară, o perioadă care se caracterizează prin amplificarea abilităților fizice și motorii dezvoltate în primii ani de viață, fapt ce le sporește încrederea în ceea ce pot face singuri. Și ca să fie pachetul complet, toate aceste abilități se asociază cu un uragan de energie care îi ajută să-și testeze propriile forțe până la maxim.
Iată ce poate face un copil la vârsta de 5 ani, niște repere de care e bine să ții seama, dar după care să nu e recomandat să te orientezi literă cu literă, pentru că, probabil știi deja, fiecare copil este unic în felul lui, la fel cum este și dezvoltarea lui (mai jos găsești semne care ar trebui să te trimită cu copilul la un specialist, în cazul în care descoperi astfel de manifestări):
- se îmbracă și se dezbracă singur;
- se spală pe dinți fără ajutor;
- folosește deja corect lingura și furculița, iar cuțitul începe să-l manevreze stângaci;
- poate sări pe loc și în mișcare, ocolind uneori în salt obstacolele;
- stă într-un picior mai mult de 10 secunde;
- se poate cățăra pe panouri sau pe mobilierul de la locurile de joacă din parcuri;
- se dă în leagăn fără sprijin;
- se rostogolește peste cap fără greutate;
- aleargă cu viteză și perioade lungi de timp, prezentând o rezistență din ce în ce mai mare la efort.
Copilul la 5 ani știe și poate să manevreze foarte bine o bicicletă, știe și poate să alunece, să sară, să se strecoare, să se cațăre și toate acestea le exersează zilnic, din dorința de a putea explora tot ceea ce îi trezește curiozitatea.
Coordonarea manuală este mai precisă (asta se vede în planșele pe care le colorează acum mult mai îngrijit, încercând să nu mai depășească contururile obiectelor desenate) și manifestă deja o preferință clară pentru o mână în raport cu cealaltă. Lucrările lui practice (modelarea plastilinei, spre exemplu), dar și desenele lui sunt realizate cu o mult mai mare grijă a detaliilor.
DEZVOLTAREA PSIHICĂ ȘI COGNITIVĂ a copilului de 5 ani
Dezvoltarea cognitivă a copilului preșcolar este foarte importantă. Ea îi asigură un bun început la școală, integrarea în grupuri de prieteni și înțelegerea limitelor. Începând cu vârsta de 5 ani, copilul știe să se folosească de abilitățile sale psihice, intuitive și creative, pentru a-și atinge scopurile. Acceptă sugestiile părinților și puncte diferite de vedere. Știe și își poate cere scuze atunci când greșește. De regulă, se identifică cu părintele de același sex, modelul său în viață. Prezintă o mai bună înțelegere a conceptelor de temporalitate și spațialitate (știe, spre exemplu, ora și zilele săptămânii) și face deosebirea între fantezie și realitate.
În afara acestora de mai sus, iată alte câteva repere ale unei bune dezvoltări cognitive la vârsta de 5 ani:
- poate desena oameni și îi reprezintă din ce în ce mai corect, cu detalii și cu reprezentarea a cel puțin 6 părți ale corpului;
- poate scrie anumite litere și cifre după dictare, cel mai adesea literele care formează numele lui;
- poate copia, după model, diverse forme geometrice;
- știe să numere până la zece, cu voce tare și calculează pe degete (calcule simple, până la 5 + 5) când este rugat să spună câte obiecte vede;
- recunoaște cel puțin cinci culori;
- înțelege indicații de genul „dacă mănânci, ieșim afară“, precum și „atunci când vine tata, ne culcăm“.
Capacitatea de învățare crește considerabil și, dincolo de faptul că el este o mașinărie de întrebări, adoră să i se pună întrebări la care să caute împreună cu tine răspunsul. Este și un bun exercițiu pentru mai târziu, când va merge la școală și va trebui să se învețe să-și rezolve singurel temele pentru a doua zi.
DEZVOLTAREA AFECTIVĂ ȘI SOCIALĂ a copilului de 5 ani
Copilul de 5 ani își consolidează acum relațiile cele mai importante din viața lui – cea cu familia, pe de o parte, și cu partenerii de joacă, pe de cealaltă parte. În plus, este vârsta la care își formează personalitatea și imaginea de sine. Din acest punct de vedere te va putea surprinde cu niște atitudini furtunoase, extremiste, apărute din senin, din dorința de a-și testa limitele lui, dar și pe cele ale celor din jurul său, precum și din dorința de a descoperi modul cum este perceput de ceilalți.
Dorința de apartenență la un grup social îl poate determină să se manifeste ciudat, însușindu-și manifestările membrilor acelui grup în care vrea să fie acceptat. E de preferat să vă impuneți cu un nou set de reguli pe care cel mic va trebui să le respecte, explicându-i pe înțelesul lui de ce alegerile lui nu sunt, în totalitate, corecte. Asta, desigur, dacă e nevoie.
Iată câteva caracteristice ale dezvoltării socio-emoționale care ar trebui să se regăsească la copilul în vârstă de 5 ani:
- exercită din ce în ce mai multă independență în acțiunile pe care le desfășoară;
- se arată responsabil față de sarcinile pe care le primește, și chiar îi face plăcere să primească sarcini;
- începe, timid, să respecte limitele și regulile pe care i le impuneți;
- câteodată este cel mai cooperant copil, alteori manifestă o atitudine puternic contradictorie;
- manifestă atracție către diferite manifestări artistice – cântat, dansat, teatru etc.
DEZVOLTAREA LIMBAJULUI la copilul de 5 ani
Un copil în vârstă de 5 ani se află în plină dezvoltare a limbajului, pentru că vocabularul de bază al unui copil se finalizează, de regulă, până la vârsta de 6-7 ani, lexicul lui devenind de cel puțin 7 ori mai extins decât era în jurul vârstei de 3 ani.
La această vârstă adresează în continuare foarte multe întrebări și ar fi o crimă asupra lui să nu aibă lângă el un adult competent care să-i explice tot ce vrea să știe, să cunoască. Îi plac anecdotele, glumele, ghicitorile și vorbește cu interes despre preferințele sale, folosind deja propoziții cu peste 5 cuvinte. Vocabularul lui ar trebui să conțină acum în jur de 5 000 de cuvinte. Deși are o pronunție clară, ar mai putea avea mici probleme la pronunția sunetelor r, l și z.
Iată câteva aspecte ale dezvoltării normale de limbaj pentru copilul de 5 ani:
- îi face plăcere să spună povești, poate chiar intenta o mulțime de astfel de istorioare;
- își cunoaște numele, vârsta, sexul, adresa la care locuiește, numărul de telefon de acasă;
- poate descrie modul de folosință al obiectelor cu care intră în contact frecvent;
- respectă regulile gramaticale de bază.
AUTOCONTROLUL. Găsește butonul
Dacă e să vorbim despre o particularitate a acestei vârstei, aceasta ar fi, cu siguranță, autocontrolul. Vârsta de 5 ani este vârsta ultimului an de grădiniță, în câteva luni, va păși pentru prima oară în școală și într-o cu totul și cu totul altă perioadă, cea școlară. Anul acesta te vei întâlni de multe ori cu dese pierderi de control, dorința de a-și depăși limitele lui, dar și de a vedea până unde i se permite de către voi, părinții, să ajungă, este greu de controlat. Disciplinarea copilului prin introducerea unor limite ce trebuie respectate sub sancțiunea unor pedepse este obligatorie. Copilul trebuie să știe că curiozitatea și comportamentul adecvat sunt apreciate, dar violența și depășirea limitelor pot atrage accidente grave, dar și mustrări din partea voastră.
Poți introduce un sistem de management al comportamentului cu ajutorul unor fețe zâmbitoare (primește câte una pentru fiecare comportament potrivit, i se ia câte una pentru fiecare prostioară).
Dar, nu uita, cicălirea, jignirea, umilirea, severitatea voastră poate transforma un copil într-un mini adult descurajat să mai facă lucrurile bine (dacă tot nu-i ies, nu așa spui tu, ce rost mai are să încerce?), poate căpăta ticuri și dezvolta tulburări psihice.
PROVOCĂRI la vârsta de 5 ani
S-a mărit și sunteți foarte încântați de curiozitatea lui de afla lucruri noi, dar și de cât de mult îl susține creierul, care s-a mărit și dezvoltat odată cu copilul. Nu uitați însă de un alt aspect foarte important: inteligența emoțională, care reprezintă adaptarea lui la lumea în care trăiește, socializarea cu cei din jur, comunicarea cu cei de vârsta lui, întrajutorarea, descoperirea sentimentelor. Ajută-l să înțeleagă că suntem diferiți și că tocmai în asta stă frumusețea vieții. Prietenul lui poate e fascinat de planete, așa că de el poate afla totul despre sistemul nostru solar, iar el îi poate împărtăși din cunoștințele lui despre dinozauri.
Ajută-l să-și descopere noi pasiuni pe care să le descifrați împreună, ajută-lsă facă noi descoperiri și, cel mai tare, ajută-l să-și păstreze curiozitatea aceasta febrilă care te încântă și pe tine acum atât de mult.
SEMNE ALARMANTE la vârsta de 5 ani
Iată și câteva semne pe care, dacă le observi la copilul tău, ar fi recomandat să consulți un medic pentru a vedea dacă e ceva trecător sau nu:
- nu poate face diferența între aspectele reale și cele imaginare ale vieții și trăiește într-o lumea fantastică;
- nu desenează, nu colorează, nu poate povesti ce a făcut peste zi;
- nu participă la joacă sau la alte activități alături de alți copii, fiind tot timpul retras și inactiv;
- nu se angajează în conversații cu persoanele din jur;
- nu își cunoaște numele complet;
- nu folosește corect formele de plural ale substantivelor simple și timpul trecut al verbelor;
- are probleme în a se concentra mai mult de cinci minute asupra unei singure activități.
IATĂ CE POȚI FACE TU ca să-l ajuți!
În ajuți dacă ești lângă el, nu neapărat ca prezență fizică (au nevoie să deprindă și independența ușor, ușor), cât atunci când are nevoie de răspunsuri legate de ceea ce-l face curios, îl interesează. Descoperiți împreună lumea înconjurătoare (lumea de sub pietre, din pădure, din câmpii, de la Zoo, lumea din cartier), dar învăță-l unde poate găsi răspunsurile pe care le caută, trimițându-l către cărți, dicționare ilustrate și de cuvinte.
Nu uita de vaccinul de la 5 ani, rujeolic-rubeolic-oreion (ROR), inclus în schema națională de imunizare. Poți preveni boli care îl pot transforma într-o legumă sau care chiar îi pot pune viata in pericol.
Citește și despre:
Zgârieturi, julituri, tăieturi? Primul ajutor și prevenirea semnelor inestetice
Copilul la 6 ani | Fascinația lumii de dincolo de casă
COPILUL LA 7 ANI | Un mic adult cu personalitate