Mai întâi haideți să vedem ce înseamnă comportamentul și care sunt acele comportamente pozitive sau sănătoase și cum le putem stimula/influența astfel încât copilul să se dezvolte armonios conform vârstei lui.
Comportamentul, ce este?
Comportamentul, conform DEX, reprezintă modalitatea de a acționa în diferite împrejurări sau situații; conduită, purtare. Pentru copii, el mai poate fi definit si astfel: ansamblu manifestărilor obiective prin care copiii se exteriorizează sau reacționează față de factorii de mediu; orice activitate internă sau externă, care este observabilă și măsurabilă. Așadar, putem înțelege de aici că prin ”comportamentele pozitive” la copii mici (0-5 ani) înțelegem toate manifestările obiective, sănătoase, dorite, care sunt observabile și măsurabile și pe care le manifestă sau ar fi bine să le manifeste în interacțiunile sale cu mediul și oamenii din jur.
Exemple de comportamente pozitive (sănătoase) la copiii mici (întâlnite de la 0 la 5 ani)
- se calmează când i se vorbește, este luat în brațe;
- îi place contactul vizual: expresii faciale de bucurie/de surpriză;
- zâmbește pentru a iniția interacțiunea și răspunde la rândul lui;
- se implică în jocuri prin contact vizual;
- își împărtășește bucuria (priviri vesele);
- preferă interacțiunea cu oamenii;
- manifestă interes față de alți copii (empatie);
- devin atașați de persoanele apropiate;
- inițiază jocuri/ interacțiuni cu alți copii sau adulți;
- dă lucruri altor copii;
- imită semenii;
- arată obiectele, comentează, pune întrebări;
- îi consolează pe ceilalți;
- suporta separarea cu ușurință;
- construiește jocuri de imaginație, explorează mediul;
- de obicei, este ascultător;
- își face cunoscute propriile nevoi;
- are încredere în părinte și în el;
- se simte în siguranță;
- vorbește mult, pune întrebări, ascultă mai puțin;
- își dorește și este la rândul lui, partener de joacă; se joacă și singur iar jocul îi devine mai complex;
- devine încet-încet autonom;
- dobândește abilități motorii fine: scrie, desenează;
CITEȘTE ȘI: Cum sa ai cel mai CUMINTE copil!
Scopul stimulării comportamnetelor pozitive la copiii mici
Scopul stimulării comportamentelor pozitive la copii mici este acela de a-i ajuta pe copii să avanseze sau să se dezvolte comportamente sfecifice stadiului lor de dezvoltare, astfel încât aceștia să devină adulți educați și fericiți. Cu alte cuvinte, este nevoie ca părinții pe de o parte și pedagogii ori alți specialiști pe de altă parte, să intervină în formarea și dezvoltarea unor strategii de influențare și stimulare a acestor comportamen te dorite. Propriul sistem de valori ale părinților, mediul în care au crescut, experiențele și backround-ul lor cultural, toate acestea pot determina felul în care părintele se raportează la comportamentele copilului.
A nu se confunda comportamentul pozitiv cu respectarea tuturor dorințelor adulților, mai ales dacă aceste dorințe nu reflectă cunoștințe legate de stadiul de dezvoltare specific vârstei copilului.
Pentru a stimula aceste comportamente pozitive părinții ar fi bine să aibe în vedere cunoștințe care să îmbine atât metodele educative cunoscute (cunoștințe despre psihologia dezvoltării copilului, control instrucțional, atenție la propriul comportament și reacții la diferiți stimuli/ situații, mica corecție) cu tehnologiile pozitive care stimulează și recompensează comportamentele sănătoase.
Unii părinți, poate, încă mai cred că este suficient să le spui copiilor ”nu”, ”nu e voie” sau să le interzică anumite lucruri sau acțiuni pentru a-i educa sau pentru a-i proteja. Ultimele studii ale cercetărilor din psihologia copilului arată foarte clar că nu este însă deloc o strategie paretală care să ajute la dezvoltarea copilului, din contră. Privarea sau interzicerea unor comportamente sau acțiuni, poate stârni chiar și mai multă plăcere, curiozitate ori să ducă la comportamente nesănătoase sau chiar tulburări de comportament în timp.
CITEȘTE ȘI: 7 motive pentru care copii nu (mai) ascultă de părinți și cum să generezi schimbarea într-un mod pozitiv
Exemple de psihologie practică în dezvoltarea și educarea copiilor
Psihologia ca știință, în general, vrea să vină în sprijinul părinților, educatorilor și terapeuților pentru a crește și educa copii sănătoși și funcționali. Mai mult decât atât, din experiența mea personală, psihologii vor să-i încurajeze și să-i motiveze pe părinți și pedagogi în special, să acționeze conform cu stadiul de dezvoltare al copilului, nici mai mult, nici mai puțin, fără exagerări și fără dorințe nerealiste din partea adulților.
De exemplu: dacă un copil plânge, face gălăgie, mai ales atunci când este și înfometat sau ud, este firesc și perfect sănătos să se comporte astfel, acesta reprezintă un comportament pozitiv și este modalitatea de a ne comunica și de a ne atrage atenția că are nevoie de părinte sau că vrea ceva.
Părinții ar putea să se îngrijoreze mai degrabă atunci când copii lor sunt prea liniștiți în pătuț, fără să interacționeze sau fără să se miște, fără să scoată sunete sau fără să plângă atunci când sunt uzi de exemplu. Adulții în general și educatorii în special tind să asocieze un copil tăcut cu un copil cuminte, ceea ce nu e deloc normal și firesc.
Bebelușii și copii mici în general cu dezvoltare normală sunt sociabili, iubesc oamenii, le face plăcere să se joace și să interacționați cu ei, se atașează de persoanele apropiate precum părinții, bunicii sau alți membrii din familie, vor diverse jucării și sunt atrași de jocuri sau de televizor ori de diferite ecrane ( telefon, tableta).
Pe lângă faptul că nu este recomandat accesul la niciun tip de ecran, fie că vorbim de televizor sau telefon, tabletă etc. ( cel puțin până la vârsta de 3-5 ani, când creierul copilului atinge 90% din greutatea creierului unui adult), nici jucăriile și nici biberonul nu ar trebui să înlocuiască niciodată contactul uman sau interacțiunea cu acesta. Bebelușii și copii mici au nevoie așadar de iubire, interacțiune constantă și atenție totală din partea părinților pentru a fi fericiți și pentru a se dezvolta firesc și natural, adoptând și preluând comportamente pozitive. Acesta intră în responsabilitatea ta, ca părinte, și dacă vei alege să fi un părinte responsabil și bine documentat, această experiență se va transforma în cea mai frumoasă perioadă, plină de amintiri și de momente memorabile. Părinții fericiți și cu copii fericiți pot să confirme.
CITEȘTE ȘI: Tantrumurile copiilor mici sunt normale? Trucuri utile pentru prevenirea lor
Cum putem influența/ stimula concret comportamentele pozitive?
În primul rând am stabilit deja că pentru a face acest lucru este necesar ca părinții să se instruiască și să se dezvolte personal astfel încât să știe cum să intervină și cum să stimuleze aceste comportamnete de dorit în primul rând prin propriul exemplu educativ și comportamental, asfel încât obținerea unor comportamente sănătoase din partea copilului să fie un proces firesc de educație.
Concret, avem următoarele situații cu exemple:
1. Un copil tipic și sănătos clinic este activ, se cațără, este curios, face năzbâtii, nu simte pericolul și este dornic să exporeze mediul.
Ce ai de făcut ca părinte pentru a-i stimula un astfel de comportament pozitiv?
Soluția: să-i pregătești sau să-i organizezi mediul asftel încât copilul să poată să se manifeste natural și în siguranță, atât prin intermediul gustului, atingerii, văzului, auzului, dar și mestecatului.
2. Când copilul își dorește să exploreze singur diferite jocuri, sărituri, diferite feluri de mâncare, mers pe anumite înâlțimi față de sol, să urce și să coboare, să măzgălească sau doar să-și țină echilibru într-un picior.
Ce ai de făcut ca părinte pentru a-i stimula un astfel de comportament pozitiv?
Soluția: să-l încurajezi constant și activ ( prin recompese sociale sau uneori materiale) să exploreze mediul în siguranță, cu ajutorul și sub supraveghere ta; concret, să intri ca adult în lumea lui colorată de copil și să înveți de la el jocul și creativitatea sau, mai pe românește, ”să dai în mintea copiilor”, implicându-te activ și sincer în jocurile lui.
3. Un copil mic stă liniștit doar dacă este alegerea lui și acțiunea în sine reprezintă comportamentul lui pozitiv, iar discuțiile și ascultarea sunt punctele la care copii mici mai au de lucrat.
Ce ai de făcut ca părinte pentru a-i stimula un astfel de comportament pozitiv?
Soluția: să-l observi și să-l analizezi atent peste zi, pe o perioadă mai mare de timp; să nu te grăbești în declarații sau concluzii vis a-vis de momentele tensionate sau comportamente dezadaptative; să nu întărzii să ceri ajutor specializat dacă consideri că este cazul sau nevoie; să nu uiți că problemele aparente pot fi comportamente pozitive pentru unii copii, mai ales pentru copii sensibili și tăcuți sau retrași; încearcă să-l ghidezi ușor să obțină încredere în tine și în el, astfel încât să nu pară că-i controlezi comportamentul și în același timp să simtă că ești atent (ă) la nevoile lui individuale mai mult decât la respectarea unor reguli de conduită sau că așa fac copii cuminți.
4. Orice copil are nevoie de un sistem de recompense sau mici atenționări după caz pentru creșterea și întărirea unor comportamente pozitive.
Ce ai de făcut ca părinte pentru a-i stimula un astfel de comportament pozitiv?
Soluția: Nu exclude folosirea micilor sancțiuni (sunt excluse pedepsele fizice) pentru a-l ajuta mai târziu pe copil în conștientizarea limitelor; un copil nerecompesat sau neatenționat când este mic poate să ajungă un adult fără limite de comportament sau de bun simț ( observație: nu ne referim la pedepsele fizice, ci la pedepse prin privare temporară de beneficii sau de atenție); să verbalizați concret și punctual, de fiecare dată, motivele pentru care alegeți să-l recompensați sau atenționat după caz.
CITEȘTE ȘI: 7 Motive pentru care pedepsele NU functionează