Interpretarea limbajului copilului tău: cum să-l înțelegi mai bine. Descoperă cum modul în care reacționezi îl poate ajuta să vorbească mai devreme. Un nou studiu realizat de cercetătorii de la MIT și de la Harvard a descoperit să înțelegerea contextului conversațional de către adulți și cunoașterea greșelilor de pronunție pe care le fac copiii în mod obișnuit sunt esențiale în această fază.
Cum reușesc părinții să înțeleagă ce vor să spună copiii mici și cât de importantă este această înțelegere?
Toți copiii învață să vorbească: unii mai devreme, alții mai târziu. Unii copii turuie toată ziua, în timp ce alții sunt mai tăcuți. S-a demonstrat că modul în care adulții reacționează față de primele încercări de comunicare ale copilului influențează într-o mare măsură interesul acestuia pentru comunicarea verbală și îl poate face pe copil să vorbească mai mult, mai devreme și mai corect!
Nu e ușor să înțelegi bolboroseala primelor cuvinte ale bebelușilor și copiilor mici, și totuși acest lucru este posibil, mulțumită convingerilor adulților în legătură cu ceea ce vor micuții să transmită. Un studiu efectuat de MIT și Universitatea Harvard demonstrează că abilitățile de ascultare ale adulților sunt esențiale pentru a înțelege eforturile de comunicare ale copiilor.
Cum reușesc adulții să înțeleagă repertoriul verbal limitat al bebelușului
Atunci când bebelușii abia încep să vorbească, vocabularul lor este foarte limitat, Adesea, unul dintre primele sunete pe care le produc este „Ta”, care se poate referi la „tata”, la „da” sau… la nimic. Folosind mii se ore de înregistrări audio transcrise ale interacțiunilor dintre copii și adulți, echipa de cercetare a încercat să înțeleagă modul în care adulții interpretează ceea ce copiii încearcă să le transmită, dar au descoperit repede că performanțele de înțelegere erau reduse dacă se bazau numai pe sunetele produse de copii în vorbire.
Cele mai reușite predicții în acest sens au fost obținute pe baza unor fragmente mari din conversațiile anterioare, care ofereau context pentru ceea ce spuneau copiii. Aceste rezultate sugerează că adulții sunt foarte abili în a face aceste interpretări bazate pe context, ceea ce poate oferi un feedback foarte important, care îi ajută pe bebeluși să își însușească limbajul.
Roger Lecy, profesor de Științe Cognitive la MIT spune: „Un adult cu multă experiență în ascultare aduce în joc mecanisme extrem de sofisticate de înțelegere a limbajului, iar acest lucru stă la baza capacității de a înțelege ceea ce spun copiii mici. În acest moment, nu avem dovezi directe că acele mecanisme facilitează achiziția limbajului la copiii mici, dar cred că e plauzibil să spunem să fac procesul mai eficient și contribuie la achiziția de succes a limbajului de către copii.
Citește și despre:
7 motive pentru care copiii nu (mai) ascultă de părinți și cum să generezi schimbarea într-un mod pozitiv
Modul în care îi vorbești copilului îi remodelează creierul si îi dezvoltă abilitățile de comunicare de care are nevoie
Comunicarea cu bebelușul îi dezvoltă abilitățile și inteligența lingvistică. Iată ce activități se recomandă
Abilitățile de ascultare ale adulților sunt esențiale
În timp ce multe studii au investigat modul în care copiii învață să vorbească, în acest proiect cercetătorii au inversat întrebarea și au decis să studieze modul în care adulții interpretează ceea ce spun copiii.
„Deși oamenii s-au uitat din punct de vedere istoric la o serie de caracteristici ale învățăcelului și la ce anume îi ajută pe copii să învețe lucruri din lume, s-au făcut foarte puține eforturi de a vedea cum este el înțeles și cum ar putea influența acest lucru procesul de achiziție a limbajului”, spune Stephan Meylan, autorul principal al lucrării.
Alte studii au demonstrat că, atunci când adulții vorbesc între ei, își folosesc convingerile despre modul în care alți oameni sunt susceptibili să vorbească și despre ce sunt susceptibili să vorbească, pentru a-i ajuta să înțeleagă ce spune partenerul lor de conversație. Această strategie le face mai ușor adulților să gestioneze sarcina complexă de a descifra sunetele acustice pe care le aud, mai ales în mediile în care vocile sunt înnăbușite sau când există mult zgomot de fundal, sau când vorbitorii au accente diferite.
În acest studiu, cercetătorii au explorat dacă adulții pot aplica această tehnică și pentru a analiza enunțurile adesea aparent lipsite de sens produse de copiii care învață să vorbească.
„Această problemă de interpretare a ceea ce auzim este și mai dificilă pentru limbajul copilului decât pentru înțelegerea obișnuită a limbajului adult, care nu este nici ea ușoară, deși am devenit foarte buni la a face asta”, adaugă Levy.
Pentru acest studiu, cercetătorii au folosit date generate la începutul anilor 2000 la Universitatea Brown, care conțin sute de ore de conversații transcrise între copii cu vârste de 1 – 3 ani și adulții care îi au în grijă. Datele includ atât transcrieri fonetice ale sunetelor produse de copii, cât și textul a ceea ce persoana care a realizat transcrierea credea că încearcă să spună copilul.
Cercetătorii au folosit apoi alte seturi de date care includeau aproximativ 18 milioane de cuvinte vorbite pentru a antrena un program de limbaj care să prezică ce cuvinte spuneau copiii din setul de date original, pe baza transcrierii fonetice. Programul a inclus multe funcții diferite, care variau ca și complexitate, grad de cunoaștere a subiectelor conversaționale, gramatică și greșeli de pronunție uzuale ale copiilor. De asemenea, au manipulat cantitatea de context pe care îl avea la îndemână programul: uneori au fost luate în calcul doar 1 – 2 cuvinte rostite înainte de cuvântul țintă, alteori au fost analizate până la 20 de enunțuri anterioare.
Cercetătorii au descoperit că simpla utilizare a sunetelor produse de copii nu a dus la o precizie satisfăcătoare în ceea ce privește ceea ce cred adulții că afirmă copiii. Cel mai bine au funcționat situațiile în care s-au folosit reprezentări foarte bogate ale subiectelor conversaționale, gramaticii și așteptărilor cu privire la cuvintele pe care copiii sunt susceptibili să le spună (minge, câine, bebeluș – nu ipotecă sau credit bancar) și cele în care au fost luate în considerare fragmente mai mari din conversațiile anterioare, pentru context.
Citește și despre:
Cum îți poți ajuta copilul să dezvolte obiceiuri sănătoase de somn
Cum trecem cu bine peste lipsa de somn după nașterea bebelușului?
6 Greșeli frecvente ale părinților care influentează somnul bebelușului
Unde ar trebui sa doarma bebelusul – In patul lui sau al parintilor?
Co-sleeping-ul, între legende și realitate. 5 beneficii importante pentru mamă și bebe
10 Activități plăcute care-l anunță pe copil că e vremea de culcare și îl ajută să adoarmă mai ușor
Interpretarea limbajului copilului – Un sistem de feedback
Studiul sugerează că atunci când adulții îi ascultă pe copii, ei își bazează interpretarea a ceea ce spune copilul pe discuțiile anterioare pe care le-au avut cu acesta. De exemplu, dacă anterior fusese vorba despre a oferi ceva, „da” probabil că are semnificația „dă-mi”. Această strategie este adesea folosită de oameni și când comunică cu alți adulți, interpretarea spuselor acestora fiind bazată pe cunoștințele anterioare sau pe așteptările create de experiențele anterioare. Rezultatele sugerează, de asemenea, că atunci când îi ascultă pe copii, adulții integrează propriile așteptări legate de modul comun în care copiii greșesc pronunția cuvintelor: „pap” poate însemna, în acest caz, „lapte”.
Pe viitor, echipa de cercetători intenționează să exploreze modul în care abilitățile de ascultare ale adulților și reacțiile lor ulterioare îi pot ajuta sau nu pe copii să învețe mai rapid limba.
„Majoritatea oamenilor preferă să comunice verbal cu alți oameni, iar copiii nu fac excepție de la această regulă, mai ales dacă există lucruri concrete pe care și le-ar dori sau dacă vor să primească atenție socială. Este un sistem de feedback care poate determina copilul, cu abilitățile sale sociale și cognitive în creștere și cu toate celelalte, să continue pe această cale de a încerca să interacționeze și să comunice.”, spun oamenii de știință.
O modalitate prin care se speră la studierea acestei interacțiuni dintre copil și adult este prin combinarea modului în care copiii învață limbajul cu modul în care adulții răspund la ceea ce încearcă să spună copiii. Următorul pas este să înțelegem și să cuantificăm modul în care își însușesc copiii feedback-ul pe care îl primesc de la adulți și rolul pe care îl joacă acest feedback. Cu alte cuvinte, știm că modul în care adultul reacționează la încercările copilului de a comunica îl încurajează pe acesta să deprindă mai devreme limbajul, dar trebuie să aflăm și care este impactul exact al acestui proces de înțelegere.
Descoperă mai multe la Clubul Bebelusilor
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.