• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Sarcina pe LUNI Primul An al bebelușului pe săptămâni BAMBO NATURE + UTILE pentru PĂRINȚI GHIDUL MAMELOR

Clubul Bebelusilor

Clubul Bebelusilor

Totul despre sarcina, bebelusi si copii mici

Totul despre sarcina, nastere si bebelusi

  • Sarcina
      • Calculator sarcina
      • Sarcina pe săptămâni
      • Sarcina pe Luni
      • Despre sarcina
      • Trimestre de sarcină
      • Alimentația în sarcină
      • Calcul greutate sarcina
      • Semne sarcina
      • Analize prenatale
      • Complicatii in sarcina
      • Ingrijirea gravidei
      • Infectii la gravide
      • Nume de copii
      • Lista nume copii
      • Generator nume norocos
      • Calculator culoare ochi bebe
      • Sexul copilului
      • Calculator ovulatie
      • Sarcina TA
      • Preconceptia
      • Conceptia si fertilitatea
      • Infertilitatea
      • Tratarea infertilitatii
      • nume-baieti-care-atrag-succesul-in-viataNume de băieți care atrag succesul în viață – alegerea perfectă pentru copilul tău
      • nume-fete-care-atrag-succesul30 nume de fete care atrag succesul în viață și care se remarcă prin feminitate
      • nume-de-fete-care-incep-cu-iNume de copii care încep cu litera I pentru fete și băieți
      • nume-de-baieti-cu-litera-LNume de copii care încep cu litera L pentru fete și băieți
  • Nasterea
      • Calculator sarcina
      • Pregătirea nașterii
      • Naștere la privat
      • Travaliul
      • Nașterea prematură
      • Nașterea naturală
      • Nașterea prin cezariană
      • Recuperarea după naștere
      • Depresia postanală
      • Depresia-mamei-după-naștere-post-partum-sfatul-psihologuluiNu există depresie post-partum, este doar un moft! Mituri demontate de știință
      • depresie-mamaCând zâmbetul lipsește după naștere: Despre depresia postnatală
      • masajul-perinealMasajul perineal în pregătirea pentru naștere
      • mituri-depresia-post-partum9 Mituri despre depresia post partum, adeseori greșit înțeleasă!
  • Bebelusul
      • Primul An pe săptămâni
      • Nou Născutul
      • Bebelușul pe luni
      • Colici Bebeluși
      • Totul despre bebeluși
      • Dezvoltare bebelusi
      • Sănătatea bebelușului
      • Răceala la copii
      • Dermatita atopica
      • Ingrijirea bebelușului
      • Alimentatia bebelusului
      • Vacanta cu bebe
      • Puseu de Crestere
      • Greutate bebelusi
      • Somnul bebelușului
      • Plansul bebelusului
      • Dinții de lapte
      • Hranirea cu lapte praf
      • Jocuri bebelusi
      • Febra la copii
      • Despre Vaccinuri
      • Apa pentru bebeluși și copii
      • Botezul ortodox
      • Purtarea bebelusului
      • premergator-si-dezvoltare-motoriePremergătorul și dezvoltarea motorie a copilului: între sprijin și risc
      • vaccin-autismMituri demontate de știință: Vaccinurile provoacă autism
      • limbajul-la-copiiStadiile dezvoltării limbajului la copii – Primele cuvinte
      • jocul-la-bebelusiJocul este limbajul copilului, fereastra către sufletul lui
  • Mama
      • Psihologia copilului
      • Familie si Copii
      • Educatie copii
      • Atașamentul securizant (AP)
      • Viata de cuplu
      • Sanatate in bucatarie
      • Ghidul Mamelor
      • Utile pentru PĂRINȚI
      • Trusa de urgență de acasă
      • neglijarea-copiluluiNeglijarea copilului – o rană invizibilă care lasă urme adânci în creier și în suflet
      • lucruri-interzise-în-discuțiile-cu-copiiiLucruri interzise în discuțiile cu copiii, pot afecta dezvoltarea emoțională sănătoasă
      • Emotiile-mamei-la-nastereCe simt mamele când își văd pentru prima dată copilul – în doar 3 cuvinte
      • copil-unicOrice copil e unic: cum recunoașterea unicității susține atingerea potențialulul maxim
  • Alaptarea
      • Sprijin pentru alăptare
      • Poveștile mamelor în alăptare
      • Bebeluși alăptați
      • Alăptarea la început
      • Despre laptele matern
      • Alimentația în alăptare
      • Probleme alaptare
      • 10 pasi catre o Alaptare cu Succes
      • Înțărcarea bebelușului
      • Atașamentul-securizant-și-alăptarea-exclusivăAtașamentul securizant și alăptarea exclusivă: știință, emoție și legătura dintre mamă și copil
      • studii-alaptare-prelungitaAlăptarea prelungită poate aduce numeroase beneficii, susțin studiile și mărturiile mamelor
      • dificultati-alaptareAlăptarea la început a fost șocul vieții mele de proaspătă mămică! Deși merită orice durere și lacrimă, eram gata să renunț la alăptare
      • alaptarea-nu-aduce-fericireCând alăptarea nu aduce fericire, ce poate face mama? Ce este si cum scapi de aversiune
  • Diversificare Bebe
      • Diversificarea naturală (BLW)
      • Diversificarea clasică la bebeluși
      • Piureuri pentru bebeluși
      • Introducerea fructelor la bebeluși
      • Legume bebelusi | Când se introduc
      • Retete diversificare
      • Cand se introduc cerealele la bebelusi
      • Introducerea Proteinelor
      • Înțărcarea bebelușului
      • tabel-diversificare-4-luniMituri demontate de știință: diversificarea bebelușului se începe numai după vârsta de 6 luni
      • Lucruri-esențiale-pentru-diversificareLucruri esențiale pentru diversificare: veselă, scaun și aparate de gătit pentru o tranziție mai ușoară
      • gag-sau-inec-diferenteGag sau înec? Diferențe esențiale la începutul diversificării alimentației la bebeluși
      • diversificare-clasica-sau-naturalaDiversificare clasică sau autodiversificare? Scurt ghid pentru o alegere corect informată
  • Retete bebelusi
      • Retete diversificare bebe 6-12 luni
      • Piureuri pentru bebeluși
      • Meniuri bebelusi
      • Budinca bebe
      • Mic dejun bebelusi
      • Gustari intre mese bebe
      • Retete pranz copii
      • Retete copii 1 an
      • Retete 1-3 ani
      • Biscuiti de casa copii
      • Deserturi copii
      • biscuiti-cu-smochine-de-la-7-luniBiscuiti cu smochine (De la 7l)
      • cuscus-reteteRetete cuscus pentru toată familia
      • humusRețete de Humus din întreaga Lume – gusturi delicioase pentru copii și adulți!
      • meniu-bebe-6-luniMeniu Bebe 6 Luni: Ghid complet pentru diversificare
  • 1-3 ani
      • Dezvoltarea cognitivă
      • Dezvoltarea limbajului
      • Dezvoltare copii 1-3 ani
      • Autismul
      • Sanatate copii
      • Imunitate copii
      • Alergii la copii
      • Răceala la copii
      • Alimentatie copii
      • Trecerea la olita
      • Siguranta copilului
      • Ingrijirea copilului mic
      • Prima zi de gradinita
      • Cresa, gradinita, bona
      • Obezitatea la copii
      • Rugaciuni copii
      • inteligenta-copilului-se-dezvoltaInteligența copilului în brațele tale: cum crești zilnic curiozitatea și atenția bebelușului
      • tulburari-neurodezvoltare-copiiTulburările de neurodezvoltare la copii – Ghid pentru părinți
      • gradinitaGrădinița – primul pas mare în lumea celor mari
      • jucarii-din-materiale-reciclabileJucării din materiale reciclabile: Idei creative și sustenabile
  • 3-6 ANI
      • Alimentatie sanatoasa
      • Comportament
      • Activitati educative
      • Lectura de seara
      • Gripa la copii
      • Sarbatorile de Iarna
      • Activitati de Paste Copii
      • Unde mergem cu copiii
      • Povesti pentru copii
      • Cantece pentru copii
      • Poezii romanesti
      • Colinde de Craciun
      • alimente care reduc stresul5 alimente sănătoase care reduc rapid nivelul de stres
      • dieta-vegetariana-reteteDieta vegetariană: 5 rețete gustoase, ușor de preparat
      • gradini-zoologice-romaniaGrădini Zoologice din România: Atracții, Specii și Informații Utile
      • prater-vienaDescoperă Magia Parcului Prater din Viena
  • STIRI
  • 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
    21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
  • 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
    1 2 3 4 5 6 7
    Clubul Bebelusilor » Copilul de 1-3 ani - Dezvoltare » Dezvoltare copii 1-3 ani » Tulburările de neurodezvoltare la copii – Ghid pentru părinți

    Tulburările de neurodezvoltare la copii – Ghid pentru părinți

    Din categoria: Dezvoltare copii 1-3 ani

    tulburari-neurodezvoltare-copii

    Tulburările de neurodezvoltare sunt acele condiții care încep încă din copilărie, afectând modul în care copilul gândește, învață, comunică sau se mișcă. Ele nu dispar „peste noapte” și de obicei au nevoie de sprijin pe termen lung.

    DSM-5 este prescurtarea de la Manualul de Diagnostic și Statistică a Tulburărilor Mintale, ediția a 5-a – un ghid realizat de Asociația Americană de Psihiatrie, folosit în întreaga lume de psihologi, psihiatri și alți specialiști. Acest manual este considerat standardul internațional de referință în diagnosticarea tulburărilor mintale și de neurodezvoltare. Prin criteriile sale clare și uniforme, permite ca specialiști din domenii diferite să vorbească aceeași „limbă” atunci când evaluează un copil, să colaboreze eficient în stabilirea planului de intervenție și să asigure accesul la servicii, tratamente și suport educațional adaptat. Această utilizare interdisciplinară subliniază calitatea și credibilitatea DSM-5 ca instrument esențial în practica medicală și psihologică modernă.

    Tulburările de neurodezvoltare reprezintă un grup de afecțiuni cu debut precoce, de regulă în perioada de dezvoltare a copilului, caracterizate prin deficite care afectează funcționarea personală, socială, academică sau profesională. Aceste deficite pot fi de natură cognitivă, comportamentală, emoțională sau motorie și, de cele mai multe ori, persistă pe parcursul vieții, chiar dacă manifestările se pot modifica odată cu vârsta.

    DSM-5 include în această categorie tulburări precum: dizabilitatea intelectuală, tulburarea din spectrul autist (TSA), tulburarea de deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD), tulburările specifice de învățare, tulburările de comunicare, tulburările de coordonare a dezvoltării, tulburările stereotipe ale mișcării și tulburările de tic. Caracteristici comune, indiferent de tip:

    Debut timpuriu – simptomele apar în copilăria mică, adesea înainte de intrarea la școală.
    Impact semnificativ asupra dezvoltării – afectează modul în care copilul învață, comunică, relaționează sau își gestionează comportamentele.
    Bază neurobiologică – cauzele sunt legate de diferențe în dezvoltarea creierului, influențate de factori genetici și de mediu.
    Evoluție pe termen lung – nu sunt tulburări „tranzitorii”; copilul are nevoie de sprijin adaptat pe termen lung.
    Necesitatea intervenției interdisciplinare – evaluarea și tratamentul implică echipe formate din psihologi, psihiatri, medici, logopezi, profesori și terapeuți ocupaționali.

    DSM-5 subliniază importanța diagnosticului diferențial pentru a nu confunda aceste tulburări între ele sau cu probleme emoționale, comportamentale ori medicale. O evaluare corectă, realizată din timp, poate schimba semnificativ traiectoria dezvoltării unui copil, prin intervenții educaționale și terapeutice personalizate.

    Tulburarea din spectrul autist (TSA)

    Definiție:
    TSA este o tulburare de dezvoltare care afectează modul în care copilul comunică, interacționează cu ceilalți și se raportează la mediul său. Simptomele variază mult – unii copii au dificultăți severe, alții au doar mici particularități.

    Prevalență:
    Apare la aproximativ 1 din 54 de copii (conform CDC, SUA), mai frecvent la băieți decât la fete.

    TSA Criterii DSM-5:

    Deficite persistente în comunicarea și interacțiunea socială, în mai multe contexte, manifestate prin toate cele trei:
    Deficite în reciprocitatea socio-emoțională
    Dificultăți în a iniția și a menține o conversație.
    Nu răspunde la nume sau evită contactul vizual.
    Interes scăzut pentru interacțiunea cu alți copii.

    Deficite în comportamentele de comunicare nonverbală
    Folosește puține gesturi sau expresii faciale.
    Nu înțelege gesturile sau limbajul corpului altora.

    Deficite în dezvoltarea, menținerea și înțelegerea relațiilor
    Dificultăți în a se adapta la diferite contexte sociale.
    Lipsa interesului de a împărți bucuriile sau realizările cu ceilalți.

    Modele restrictive și repetitive de comportament, interese sau activități, manifestate prin cel puțin două din următoarele:
    Mișcări motorii, utilizarea obiectelor sau vorbirea în moduri repetitive (fluturarea mâinilor, ecoul vorbelor altora, alinierea jucăriilor).
    Insistență asupra uniformității, respectarea strictă a rutinei, rezistență puternică la schimbări (ex.: aceeași rută spre școală).
    Interese foarte restrânse și intense (obsesie pentru trenuri, hărți, cifre).
    Reacții neobișnuite la stimuli senzoriali (hipersensibilitate sau insensibilitate la sunete, lumini, texturi, temperatură).

    Simptomele trebuie să fie prezente în perioada timpurie a dezvoltării, dar pot deveni evidente pe măsură ce cerințele sociale cresc.
    Simptomele provoacă afectare semnificativă în funcționarea socială, școlară sau în alte domenii importante.
    Aceste dificultăți nu sunt mai bine explicate de o întârziere intelectuală sau o tulburare globală de dezvoltare.
    Simptomele apar din copilărie și afectează viața de zi cu zi.

    Elemente asociate care susțin diagnosticul de autism

    • Sensibilitate crescută la zgomote, lumini, mirosuri sau atingeri.
    • Dificultăți în a-și regla emoțiile (crize de plâns, furie).
    • Tulburări de somn (insomnie, treziri frecvente).
    • Probleme de alimentație (selectivitate extremă pentru anumite texturi sau gusturi).
    • Abilități cognitive neuniforme (foarte bune în anumite domenii, slabe în altele).
    • Abilități vizuo-spațiale bune (memorare de trasee, hărți, detalii vizuale).

    Diagnostic diferențial – Tulburarea din spectrul autist cu:

    Tulburările de limbaj: Copiii cu tulburare de limbaj pot avea vocabular și gramatică întârziată, dar caută interacțiunea socială și folosesc gesturi, expresii faciale și contact vizual normal. În autism, dificultățile de limbaj sunt însoțite de deficite sociale și comportamente repetitive.

    Întârzierea intelectuală (dizabilitatea intelectuală): Copiii cu întârziere intelectuală au abilități sociale proporționale cu nivelul lor cognitiv. În TSA, abilitățile sociale sunt mai scăzute decât ar fi de așteptat chiar și pentru un copil cu același nivel cognitiv.

    Tulburările anxioase (inclusiv anxietatea socială): Un copil cu anxietate socială poate evita contactul vizual și interacțiunile, dar înțelege regulile sociale și dorește să aibă prieteni. În TSA, lipsa interacțiunii este datorată dificultății de a înțelege și folosi comportamentele sociale, nu doar anxietății.

    Tulburarea de deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD):  ADHD implică impulsivitate, neatenție și hiperactivitate, dar nu apar neapărat deficitele persistente de comunicare socială. Pot exista comportamente repetitive, dar acestea sunt legate de neliniște și nu au caracterul restrictiv și intens specific TSA.

    Tulburări de atașament (de ex., tulburarea reactivă de atașament): Apar la copiii cu istorii de neglijare sau abuz sever. Pot imita dificultățile sociale din TSA, dar se îmbunătățesc semnificativ când copilul se află într-un mediu stabil și securizant.

    Tulburări de percepție senzorială și neurologice: Unele afecțiuni, precum surditatea, pot produce dificultăți de comunicare. În aceste cazuri, dificultatea vine din lipsa de stimulare senzorială și nu din probleme de procesare socială.

    Tulburarea de deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD)

    Definiție:
    ADHD este caracterizată de dificultăți în menținerea atenției, controlarea impulsurilor și gestionarea nivelului de activitate.

    Prevalență:
    Afectează aproximativ 5-7% dintre copiii de vârstă școlară. De multe ori continuă și la vârsta adultă.

    Model persistent de neatenție și/sau hiperactivitate-impulsivitate care interferează cu funcționarea sau dezvoltarea copilului, prezent de cel puțin 6 luni, într-un grad nepotrivit pentru nivelul de dezvoltare.

    Neatenție (≥6 simptome, ≥6 luni la copiii sub 17 ani; ≥5 simptome la adolescenți/adulți)
    Copilul:
    • Nu acordă atenție detaliilor sau face greșeli din neglijență.
    • Are dificultăți în a-și menține atenția în sarcini sau jocuri.
    • Pare că nu ascultă când i se vorbește direct.
    • Nu urmează instrucțiunile și nu finalizează temele sau activitățile.
    • Are dificultăți în organizarea sarcinilor și activităților.
    • Evită sau refuză activități care necesită efort mental susținut.
    • Pierde frecvent obiecte necesare pentru activități (creioane, cărți).
    • Este ușor distras de stimuli externi.
    • Uită activitățile zilnice.

    Hiperactivitate și impulsivitate (≥6 simptome, ≥6 luni la copiii sub 17 ani; ≥5 la adolescenți/adulți)
    Copilul:
    • Se foiește, bate din mâini/picioare sau se ridică de pe scaun în clasă.
    • Aleargă sau se cațără în situații nepotrivite.
    • Nu se poate juca sau implica în activități liniștite.
    • Este „mereu în mișcare” sau „ca împins de un motor”.
    • Vorbește excesiv.
    • Răspunde înainte ca întrebarea să fie completă.
    • Are dificultăți în a-și aștepta rândul.
    • Intervine sau întrerupe conversațiile/jocurile altora.

    Simptomele erau prezente înainte de vârsta de 12 ani.
    Simptomele apar în cel puțin două medii (acasă, școală, comunitate).
    Există dovezi clare că simptomele reduc calitatea funcționării sociale, școlare sau profesionale.
    Simptomele nu sunt explicate mai bine de altă tulburare mintală (ex. tulburare anxioasă, depresivă).

    Elemente asociate care susțin diagnosticul de ADHD:

    • Își pierde frecvent obiectele (creioane, caiete, jucării).
    • „Visător” sau „mereu pe gânduri” în clasă.
    • Irascibilitate și toleranță scăzută la frustrare.
    • Comportamente de risc (alergare pe stradă fără atenție, urcat în locuri periculoase).
    • Probleme de organizare a timpului.
    • Fluctuații mari de performanță de la o zi la alta.

    Diagnostic diferențial ADHD cu:

    Tulburările de anxietate: Copiii cu anxietate pot părea distrași sau neliniștiți, dar asta se întâmplă pentru că mintea lor este ocupată cu îngrijorări și frici, nu din lipsa capacității de concentrare. În anxietate, neatenția este variabilă, apare mai ales în situații stresante și se îmbunătățește când copilul se simte în siguranță. În ADHD, neatenția este constantă, indiferent de context.

    Tulburările de învățare (dislexie, disgrafie, discalculie). Un copil cu dificultăți de învățare poate părea neatent la ore pentru că nu înțelege sarcina, nu pentru că nu se poate concentra. Dacă activitatea este adaptată la nivelul său, atenția poate fi bună. În ADHD, dificultatea de concentrare apare la toate tipurile de sarcini, nu doar la cele academice dificile.

    Tulburarea depresivă: Copiii cu depresie pot părea lipsiți de energie, motivație și concentrare, dar cauzele sunt tristețea și pierderea interesului, nu deficitul de atenție propriu-zis. În depresie, simptomele apar adesea brusc, după un eveniment stresant, și sunt însoțite de tristețe persistentă, iritabilitate, retragere socială. În ADHD, dificultățile există de la vârste mici și nu sunt declanșate de un eveniment singular.

    Tulburarea din spectrul autist (TSA): Unii copii cu TSA pot fi agitați, impulsivi sau părea că nu se concentrează, dar cauzele sunt legate de interese restrânse, dificultăți de înțelegere socială și răspunsuri senzoriale atipice. În ADHD, dificultățile de atenție și control al impulsului nu sunt însoțite obligatoriu de comportamente repetitive sau deficite majore de interacțiune socială.

    Tulburări de somn: Copiii cu apnee de somn, insomnie sau alte probleme de somn pot prezenta iritabilitate, hiperactivitate și neatenție. Dacă problema de somn este tratată, simptomele pot dispărea complet.

    Tulburări de comportament (opozant-sfidător, tulburare de conduită): Copiii pot părea impulsivi și provocatori, dar comportamentul este mai degrabă intenționat și orientat spre opoziție decât rezultatul lipsei de autocontrol involuntar.

    Astfel, tulburarea de deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD) este o afecțiune de neurodezvoltare bine definită, caracterizată printr-un model persistent de neatenție și/sau hiperactivitate-impulsivitate, prezent încă din copilărie și suficient de intens pentru a interfera semnificativ cu viața de zi cu zi. DSM-5 subliniază importanța unei evaluări atente, în mai multe contexte (acasă, școală, comunitate) și pe o perioadă de timp suficientă, pentru a evita confuziile cu alte probleme, cum ar fi anxietatea, depresia, tulburările de învățare sau lipsa somnului.

    Diagnosticul nu se bazează pe comportamente ocazionale, ci pe un tipar constant și repetitiv de simptome, care depășesc ceea ce este normal pentru vârsta copilului. De aceea, DSM-5 recomandă ca diagnosticul să fie pus doar de specialiști calificați, folosind observația directă, interviuri cu părinții și profesorii și instrumente standardizate (instrumente de evaluare psihologică aplicate de către un clinician). Această abordare riguroasă asigură că intervențiile și sprijinul oferit copilului sunt adaptate corect și pot îmbunătăți semnificativ funcționarea sa academică, socială și emoțională.

    Tulburările specifice de învățare

    Definiție:
    Copilul are dificultăți persistente și semnificative la citire, scriere sau matematică, în ciuda unei inteligențe normale și a oportunităților de învățare.

    Prevalență:
    Afectează 5-15% dintre copii.

    Criterii DSM-5:

    • Probleme care durează ≥6 luni și nu se îmbunătățesc cu ajutor educațional.
    • Dislexie – dificultăți de citire.
    • Disgrafie – dificultăți de scriere/ortografie.
    • Discalculie – dificultăți la matematică.

    Elemente asociate care susțin diagnosticul tulburări specifice de învățare:

    • Evitarea activităților academice (nu vrea să citească sau să scrie).
    • Oboseală rapidă la activități școlare.
    • Autoapreciere scăzută („Nu sunt bun la nimic”).
    • Încetinire în rezolvarea sarcinilor.
    • Probleme de memorie de lucru (ține minte greu instrucțiuni pe termen scurt).

    Tulburări de comunicare

    • Vorbire întârziată comparativ cu alți copii.
    • Frustrare sau crize când nu este înțeles.
    • Folosirea unui ton, volum sau ritm neobișnuit în vorbire.
    • „Sări” de la un subiect la altul fără legătură.
    • Folosirea neobișnuită a pronumelor („tu” în loc de „eu”).

    Tulburarea de coordonare a dezvoltării

    • Stângăcie evidentă (se împiedică, scapă obiecte des).
    • Evitarea sporturilor sau jocurilor care implică mișcare.
    • Scris de mână greu de citit.
    • Dificultăți în îmbrăcare (nasturi, fermoar).
    • Învățare lentă a mersului pe bicicletă sau înotului.

    Tulburări stereotipe ale mișcării

    • Repetă mișcări în momente de plictiseală, stres sau entuziasm.
    • Poate avea leziuni de autolovire (lovirea capului, mușcarea mâinilor).
    • Mișcările sunt adesea plăcute pentru copil (autoreglare).

    Tulburări de tic (ex. Tourette)

    • Ticurile se agravează la stres și se reduc când copilul este concentrat pe o activitate plăcută.
    • Ticurile pot „migra” (apar altele noi, dispar cele vechi).
    • Pot fi însoțite de tulburări anxioase sau obsesiv-compulsive.
    • Copilul poate simți o „nevoie” (senzație premonitorie) înainte de a face tic-ul.

    Diagnostic diferențial:
    Se diferențiază de lipsa accesului la educație, deficiențe de vedere/auz, tulburări neurologice.

    Tulburările de comunicare

    Tipuri și definiții:

    • Tulburarea limbajului: vocabular limitat, propoziții scurte, gramatică săracă.
    • Tulburarea de sunet al vorbirii: probleme de pronunție.
    • Tulburarea de comunicare socială (pragmatică): copilul vorbește, dar nu știe cum să folosească limbajul în conversație.

    Prevalență:
    Între 2-8% dintre copii pot prezenta o tulburare de comunicare.

    Diagnostic diferențial:
    Se diferențiază de autism, deficiențe de auz, întârziere intelectuală.

    Tulburarea de coordonare a dezvoltării

    Definiție:
    Afectează capacitatea copilului de a coordona mișcările (scris, decupat, alergat).

    Prevalență:
    Aproximativ 5-6% dintre copii.

    Criterii DSM-5:

    • Abilitățile motorii sunt sub așteptări pentru vârstă.
    • Interferează cu activitățile zilnice.
    • Debut în copilărie.

    Diagnostic diferențial:
    Se diferențiază de paralizie cerebrală, distrofii musculare.

    Alte tulburări din neurodezvoltare

    • Tulburările stereotipe ale mișcării: mișcări repetitive fără scop (legănare, mușcat de mâini).
    • Tulburările de tic (ex. sindromul Tourette): ticuri motorii și vocale involuntare, cu debut înainte de 18 ani.

    Tabel tulburări de beurodezvoltare DSM-5

    Tulburare Definiție Criterii DSM-5 (simplificate) Prevalență Diagnostic diferențial
    Tulburarea din spectrul autist (TSA) Afectează comunicarea, interacțiunea socială și comportamentele. Deficite în comunicare și interacțiune socială; comportamente/interese restrictive; debut în copilărie; afectare funcțională. 1 din 54 de copii, mai frecvent la băieți. Tulburări de limbaj, întârziere intelectuală, anxietate, ADHD.
    Tulburarea de deficit de atenție/hiperactivitate (ADHD) Dificultăți de atenție, control al impulsurilor și hiperactivitate. ≥6 simptome de neatenție și/sau hiperactivitate timp de ≥6 luni; debut înainte de 12 ani; prezent în ≥2 medii. 5-7% dintre copiii școlari. Anxietate, tulburări de învățare, depresie.
    Tulburări specifice de învățare Dificultăți persistente la citire, scriere sau matematică. Probleme ≥6 luni în ciuda sprijinului; dislexie, disgrafie, discalculie. 5-15% dintre copii. Lipsa educației, deficiențe de vedere/auz, tulburări neurologice.
    Tulburări de comunicare Probleme în limbaj, pronunție sau folosirea limbajului în contexte sociale. Tulburarea limbajului, a sunetului vorbirii, de comunicare socială. 2-8% dintre copii. Autism, deficiențe de auz, întârziere intelectuală.
    Tulburarea de coordonare a dezvoltării Dificultăți în coordonarea mișcărilor fine și grosiere. Abilități motorii sub nivelul vârstei; interferează cu activitățile; debut în copilărie. 5-6% dintre copii. Paralizie cerebrală, distrofii musculare.
    Tulburări stereotipe ale mișcării Mișcări repetitive fără scop (legănare, lovire). Mișcări repetitive, persistente; afectează funcționarea. Date limitate, dar mai frecvente la copiii cu dizabilități intelectuale. Autism, tulburări de tic.
    Tulburări de tic (ex. Tourette) Ticuri motorii și vocale involuntare. Ticuri prezente ≥1 an; debut înainte de 18 ani. Aprox. 1% dintre copii. Tulburări de mișcare, comportamente compulsive.

    În contextul tulburărilor de neurodezvoltare, psihologul clinician are un rol esențial în procesul de diagnostic și în orientarea intervenției. DSM-5 subliniază că aceste tulburări necesită o evaluare complexă, nu doar observarea unor comportamente izolate. Psihologul clinician este pregătit să:

    Realizeze evaluarea psihologică completă folosind teste standardizate, observație clinică și interviuri cu părinții și profesorii.

    Coreleze simptomele cu criteriile DSM-5 pentru a confirma sau infirma prezența unei tulburări și pentru a stabili severitatea acesteia.

    Diferențieze tulburările între ele și de alte probleme care pot mima simptome similare (ex. anxietate, depresie, lipsa stimulării educaționale, dificultăți de somn).

    Recomande intervenții personalizate, adaptate nevoilor copilului, și să ghideze familia spre resursele și specialiștii potriviți (logopezi, psihoterapeuți ocupaționali, medici).

    Monitorizeze evoluția și să ajusteze planul de sprijin pe măsură ce copilul crește și nevoile sale se schimbă.

    Prezența unui psiholog clinician în procesul de diagnostic nu doar crește precizia identificării tulburării, ci și asigură un plan de intervenție bine direcționat, care poate îmbunătăți considerabil calitatea vieții copilului și familiei sale.

    Surse utilizate pentru informațiile prezentate:

    American Psychiatric Association – Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5), 2013.
    Centers for Disease Control and Prevention (CDC) – Autism and ADHD prevalence data.
    Mayo Clinic – articole de specialitate despre tulburările de neurodezvoltare.
    National Institute of Mental Health (NIMH) – informații despre ADHD, autism și tulburările de învățare.
    World Health Organization (WHO) – International Classification of Diseases (ICD-11) pentru corelări și diferențe diagnostice.
    Asociația Română de Psihiatrie și Psihologie Medicală – materiale adaptate despre DSM-5 în limba română.

    MULTUMESC CĂ AI CITIT PÂNĂ LA FINAL!

    DĂ-NE LIKE ȘI DISTRIBUIE ARTICOLUL CA SĂ AFLE ȘI ALȚI PĂRINȚI!

    CREȘTEM ÎMPREUNĂ!

    IMPORTANT: Informatiile din acest articol sunt niste recomandari cu caracter facultativ si informativ, care nu inlocuiesc indicatiile date de medicul pediatru care urmareste evolutia copilului tau. Cunoscand aspectele individuale ale dezvoltarii copilului, acesta ar fi cel mai in masura sa iti ofere sfaturi specifice.

    Autor: Echipa ClubulBebelusilor - redactor, Toate drepturile rezervate Clubulbebelusilor.ro (c) 2024

    Data publicare: august 12, 2025 8:04 am | Data modificare: august 23, 2025 6:36 am

    Articol anterior: « Mituri demontate de știință: diversificarea bebelușului se începe numai după vârsta de 6 luni
    Articolul urmator: Lucruri interzise în discuțiile cu copiii, pot afecta dezvoltarea emoțională sănătoasă »

    Citeste si :

    Tantrumurile copiilor mici sunt normale? 5 Trucuri testate de mămici pentru prevenirea lor
    Psihologia moderna a cazut de acord: tantrumurile sunt normale, si in viata fiecarui copil exista o perioada in care ele […]
    Ai auzit de expresia „copil cuminte și babă frumoasă”? Iată, totuși, cum poti avea cel mai cuminte copil!
    Ai auzit de expresia „copil cuminte si baba frumoasa”? Vrei sa ai cel mai cuminte copil, dar nu stii ce […]
    inteligenta-copilului
    Este inteligența copilului dobândită sau înnăscută? Mituri despre inteligență
    Inteligența este o noțiune extrem de complexă și aproape imposibil de definit. Nu există o legătură directă între nivelul de […]
    copilul-musca
    Când copilul muscă: motive si cum îl dezveți
    Nu e nimic neobișnuit ca un copil să muște și, de cele mai multe ori, acest comportament reprezintă un mod […]
    De ce nu vorbește copilul meu? Abia pronunță câteva cuvinte și are deja 2 ani!
    Care e diferența dintre întârziere și tulburare Cele mai frecvente cauze medicale ale întârzierilor de vorbire Posibile cauze sociale ale […]
    Muzica lui Mozart NU îl face pe bebe mai inteligent
    Muzica lui Mozart îl face pe bebe mai inteligent?
    Efectul Mozart. Nume dat unui studiu efectuat în 1993 care spunea că ascultarea muzicii marelui compozitor Wolfgang Amadeus Mozart te […]

    Bara principală

    Calculator
    Ovulatie
    Calculator
    Nastere
    Calculator
    Greutate Sarcina
    Nume
    Copii
    Nume
    Norocos
    Calculator
    Culoare Ochi
    Calculator
    Ovulatie
    Calculator
    Nastere
    Calculator
    Greutate Sarcina
    Nume
    Copii
    Nume
    Norocos
    Calculator
    Culoare Ochi
    Nume copii
    Alăptarea
    Diversificarea
    Rețete copii
    Familie și copii
    • 30 nume de fete care atrag succesul în viață și care se remarcă prin feminitate
      30 nume de fete care atrag succesul în viață și care se remarcă prin feminitate
    • 3 Greșeli ale mamelor în îngrijirea bebelușului care îi pot face rău - Ce ne recomandă pediatrul
      3 Greșeli ale mamelor în îngrijirea bebelușului care îi pot face rău - Ce ne recomandă pediatrul
    • Nume de băieți care atrag succesul în viață –  alegerea perfectă pentru copilul tău
      Nume de băieți care atrag succesul în viață – alegerea perfectă pentru copilul tău
    • Cum arată un mic dejun sănătos la copii
      Cum arată un mic dejun sănătos la copii
    • 10 rețete de biscuiți fără zahăr pentru copii
      10 rețete de biscuiți fără zahăr pentru copii
    Calitatea informatiilor este pe primul loc deoarece cei mici sunt pe primul loc.

    Footer

    Despre noi

    Clubulbebelusilor.ro este, din 2011, una din cele mai importante resurse online pentru părinții din România. Ce găsești la noi? Tot ce ai nevoie!

    Aspirantele la statutul de mamă, viitoarele, proaspetele și actualele mame pot găsi articole de actualitate despre sarcină, naștere, îngrijirea nou-născutului și a sugarului, evoluția normala a bebelușului, alăptare, diversificare, alimentație sănătoasă, activități educative în cadrul familiei dar și multe articole de parenting modern, educație empatică și respect reciproc. 

    citeste aici mai multe despre noi

    Informatii

    • Termeni si conditii
    • Confidentialitate
    • Cookies
    • Contact
    • Calculatoare
      • Calculator Sarcina
      • Calculator Ovulatie
      • Calculator Greutate Sarcina
      • Calculator Nume Norocos
    • Sarcina
      • Simptome sarcina
      • Alimentatie sarcina
      • Sarcina pe saptamani
      • Trimestre sarcina
      • Nume copii
    • Pregatire Nastere
      • Despre travaliu
      • Bagaj maternitate
      • Nastere naturala
      • Cezariana
      • Ora magica
      • Lauzia
    • Bebelusii
      • Nou nascut
      • Puseuri crestere
      • Bebe pe luni
      • Primul an
      • Colici
      • Bebe plange
      • Botezul
      • Somn bebe
      • Dintii de lapte
    • Alimentatie
      • Bebelusi alaptati
      • Hranirea cu lapte praf
      • Diversificarea clasica
      • Autodiversificarea BLW
      • Retete bebe
      • Alimentatie sanatoasa
      • Vitamina D
      • Intarcarea

    Categorii

    • Sarcina
    • Nasterea
    • Bebelusul
    • Alaptarea
    • Diversificarea la bebelusi
    • Retete bebelusi
    • Mama
    • 1-3 ani
    • 3-6 ANI
    • Stiri pentru parinti

    Parteneri

    desprecopii.com
    depositphotos.com

    Setari politica cookies

    Toate drepturile rezervate © 2025 · Clubul Bebelusilor pe Genesis Framework · WordPress · Autentificare

    MENIU
    • Facebook Clubul Bebelusilor
    • Nume de copii
      • Nume de fete
      • Nume de baieti
      • Nume de Sfinți
      • Lista nume copii – baieti si fete
      • Nume norocos copii
    • Calculator Sarcina si Nastere
    • Scutecul Bambo Nature
    • GRIPA la copii
    • Sarcina
      • Sarcina pe săptămâni
      • Sarcina pe Luni
      • Trimestre de sarcină
      • Semne sarcina
      • Despre sarcina
      • Alimentația în sarcină
      • Calculator Greutate Sarcina
      • Infectii la gravide
      • Analize prenatale
      • Complicatii in sarcina
      • Ingrijirea gravidei
      • Sexul copilului
      • Calculator culoare ochi bebe
      • Calculator Ovulatie – Perioada Fertila
      • Conceptia si fertilitatea
      • Infertilitatea
      • Tratarea infertilitatii
      • Preconceptia
    • Nasterea
      • Pregătirea nașterii
      • Bagajul de maternitate
      • Travaliul
      • Nașterea prematură
      • Nașterea naturală
      • Nașterea prin cezariană
      • Naștere la privat
      • Recuperarea după naștere
      • Depresia postanală
    • Bebelusul
      • Primul An pe săptămâni
      • Nou Născutul
      • Bebelușul pe luni
      • Puseu de Crestere
      • Greutate bebelusi
      • Botezul ortodox
      • Alimentatia bebelusului
      • Febra la copii
      • Sănătatea bebelușului
      • Răceala la copii
      • Colici Bebeluși
      • Dezvoltare bebelusi
      • Vacanta cu bebe
      • Totul despre bebeluși
      • Dinții de lapte
      • Ingrijirea bebelușului
      • Dermatita atopica la bebeluși
      • Trusa de urgență de acasă
      • Somnul bebelușului
      • Plansul bebelusului
      • Purtarea bebelusului
      • Despre Vaccinuri
      • Hranirea cu lapte praf
      • Jocuri bebelusi
    • Ghidul Mamelor
    • Utile pentru PĂRINȚI
    • Mama
      • Psihologia copilului
      • Familie si Copii
      • Atașamentul securizant (AP)
      • Educatie copii
      • Viata de cuplu
      • Ghidul legislativ al gravidei
    • Alaptarea
      • Sprijin pentru alăptare
      • Poveștile mamelor în alăptare
      • Bebeluși alăptați
      • Despre laptele matern
      • Alăptarea la început
      • Probleme alaptare
      • Alimentația în alăptare
      • 10 pasi catre o Alaptare cu Succes
      • Înțărcarea bebelușului
    • Diversificare Bebe
      • Diversificarea naturală (BLW)
      • Diversificarea clasică la bebeluși
      • Piureuri pentru bebeluși
      • Apa pentru bebeluși și copii
      • Retete diversificare
      • Fructele la bebelusi
      • Legumele la bebelusi
      • Introducerea Proteinelor
      • Cerealele la bebelusi
    • Retete bebelusi
      • Retete diversificare bebe 6-12 luni
      • Piureuri pentru bebeluși
      • Meniuri bebelusi
      • Mic dejun bebelusi
      • Gustari intre mese bebe
      • Retete pranz copii
      • Retete supa crema
      • Retete copii 1 an
      • Budinca bebe
      • Retete 1-3 ani
      • Biscuiti de casa copii
      • Deserturi copii
      • Sanatate in bucatarie
    • Stiri pentru parinti
    • 1-3 ani
      • Dezvoltarea cognitivă
      • Dezvoltarea limbajului
      • Dezvoltare copii 1-3 ani
      • Alimentatie copii
      • Sanatate copii
      • Imunitate copii
      • Alergii la copii
      • Boli contagioase
      • Ingrijirea copilului mic
      • Trecerea la olita
      • Siguranta copilului
      • Prima zi de gradinita
      • Cresa, gradinita, bona
      • Activitati educative
    • 3-6 ANI
      • Autismul
      • Alimentatie sanatoasa
      • Obezitatea la copii
      • Comportament
      • Povesti pentru copii
      • Lectura de seara
      • Rugaciuni copii
      • Poezii romanesti
      • Cantece pentru copii
      • Colinde de Craciun
      • Sarbatorile de Iarna
      • Activitati de Paste Copii
      • Concursuri