Dupa nastere, conform dispozitiilor legale in vigoare, parintii au la dispoziie 3 zile pentru declararea nasterii in maternitate, in urma ei obtinandu-se certificatul constatator al nasterii.
De ce acte am nevoie pentru eliberarea certificatului de nastere?
Certificatul constatator al nasterii se elibereaza de unitatea medicala unde a fost nascut copilul. Pentru eliberarea lui sunt necesare actele urmatoare :
- Actul de identitate al mamei
- Certificatul de nastere al mamei
- Actul de identitate al tatalui
- Certificatul de nastere al tatalui
- Certificatul de casatorie al parintilor
- Atunci cand este cazul hotarare definitiva de divort, certificat de deces.
Ulterior declararea si inregistrarea nasterii se face la Oficiul Starii Civile, la Biroul de Inregistrare a Nasterilor din sectorul sau localitatea unde se afla maternitatea in care s-a nascut copilul in termenul legal de 14 zile de la nastere.
In caz de depasire a termenul legal de declarare a copilului de 14 zile, intarzierea poate fi sanctionata cu o amenda. In situatia in care declararea nasterii se face la mai mult de 1 an de la nasterea copilului, va fi necesara o sentinta judecatoreasca.
Cand se declara nasterea? Nasterea se declara la:
- 14 zile de la nastere, daca copilul se naste viu si este in viata;
- 3 zile de la nastere, daca copilul s-a nascut mort;
- 24 ore de la deces, daca copilul s-a nascut viu, dar a murit in primele 15 zile.
Exista urmatoarele cazuri particulare pentru declararea nasterii:
Mama casatorita
In acest caz pentru obtinerea certificatului de nastere al copilului sunt necesare urmatoarele acte:
- Actul de identitate ale mamei in original
- Actul de identitate ale tatalui in original
- Certificatul de nastere al mamei in original
- Certificatul de nastere al tatalui in original
- Certificatul de casatorie in original
- Certificatul medical constatator al nasterii copilului.
In situatia in care parintii au nume de familie diferite sau exista neconcordante intre numele de pe certificatul medical si declaratia verbala, se va face o declaratie scrisa, semnata de ambii parinti, din care sa rezulte clar numele de familie si prenumele copilului.
Mama necasatorita si singura
In acest caz pentru obtinerea certificatului de nastere al copilului sunt necesare urmatoarele acte:
- Actul de identitate ale mamei in original
- Certificatul de nastere al mamei in original
- Certificatul medical constatator al nasterii copilului
- Copilul va avea numele de familie al mamei.
Mama este necasatorita si tatal vrea sa recunoasca copilul
In acest caza pentru obtinerea certificatului de nastere al copilului sunt necesare urmatoarele acte:
- Actul de identitate ale mamei in original;
- Actul de identitate ale tatalui in original;
- Certificatul de nastere al mamei in original;
- Certificatul de nastere al tatalui in original;
- Certificatul medical constatator al nasterii copilului;
- O declaratie de recunoastere a paternitatii semnata in fata ofiterului de stare civila de ambii parinti.
Pentru recunoasterea paternitatii pana la varsta de 1 an a copilului sunt necesare urmatoarele acte:
- Actul de identitate al mamei in original
- Actul de identitate al tatalui in original
- Certificatul de nastere al mamei in original
- Certificatul de nastere al tatalui in original
- Vechiul certificat de nastere al copilului
- Declaratia de recunoastere a paternitatii semnata de ambii parinti in prezenta ofiterului de stare civila (pe noul certificat de nastere al copilului, numele tatalui apare trecut in dreptul rubricii „tata”)
- Copilul va purta numele de familie al mamei in continuare.
Exista, din pacate, cazuri in care tatal copilului refuza sa isi recunoasca paternitatea. In acest caz mama poate apela la un avocat, preferabil specializat pe aceste cazuri, pentru stabilirea paternitatii.
In situatia in care copilul a fost inregistrat cu paternitate nerecunoscuta, iar ulterior tatal acestuia doreste sa isi recunoasca paternitatea, acest lucru se poate face pana cand copilul implineste varsta de un an. Dupa varsta de 1 an a copilului este necesara o hotarare judecatoreasca.
Inregistrarea nasterii copilului in strainatate
Exista cazuri in care nasterea are loc in alta tara. Inregistrarea nasterii si intocmirea certificatului se poate face de catre misiunea diplomatica sau consulatul Romaniei din tara respectiva sau de autoritatile locale ale tari respective. Inregistrarea nasterii se poate face de catre orice persoana pe baza actului de identitate. Nu la fel stau lucruri in ceea ce priveste ridicarea Certificatului de nastere care se poate face doar de catre unul dintre parinti.
Inregistrarea nasterii copilului roman nascut in strainatate
Atunci cand un copil se naste in strainatate, si are cel putin un parinte cetatean roman, obtine automat cetatenia romana la data nasterii, chiar daca, potrivit legii statului in care s-a nascut, obtine si cetatenia acestui stat. Ulterior, pentru a putea produce efecte, inclusiv in ceea ce priveste cetatenia, nasterea trebuie inregistrata la ambasada sau consulatul roman din tara in care aceasta s-a produs, acestea fiind in masura sa ofere informatii suplimentare, in functie de practica locala.
Acte necesare pentru inregistrarea copilului roman nascut in strainatate sunt:
- Certificat medical constatator al nasterii
- Certificat de casatorie romanesc
- Acte de identitate ale parintilor (carti de identitate sau pasaporte)
- Certificat de nastere al mamei (in cazul in care nu este necasatorita).
Pentru nelamuriri sau completari va rugam sa folositi sectiunea Intrebari si Raspunsuri. Un consultant pe probleme de resurse umane va poate raspunde la intrebari.
Te-ar mai putea interesa:
Drepturile mamicilor la locul de munca
Concediul de maternitate pre si post natal
Acte necesare obtinerii indemnizatiei de crestere a copilului
Acte necesare pentru obtinerea stimulentului
Acte necesare obinerii alocatiei de stat pentru copii
Modul de calcul a indemnizatiei de maternitate
La ce sa te astepti dupa nastere ?
Trusoul nou-nascutului
50 de termeni medicali intalniti in sarcina
Descoperă mai multe la Clubul Bebelusilor
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.