Ti se pare ca al tau copil percepe stimulii altfel decat altii, ca raspunde prea rapid sau dimpotriva pare a nu-i baga in seama? Ar putea vorba despre o tulburare de procesare senzoriala.
Tulburarea de procesare senzoriala este atat o conditie medicala in sine cat si o conditie care insoteste alte boli precum autismul. Din nefericire de multe ori cei din jur nu inteleg tulburarea de procesare senzoriala si neintelegand ca acel copil are o conditie medicala il categorisesc drept “dificil”, ingreunandu-i mai mult participarea la viata sociala si cauzandu-i greutati de invatare si piedici in comportare.
In schimb daca intelegem aceasta conditie particulara si daca oferim copilului ajutorul potrivit multe dintre dificultati si probleme pot fi depasite si rezolvate.
Tulburarea de procesare senzoriala este o conditie neurologica intalnita la aproximativ 1 copil din 20.
Un copil cu astfel de tulburare va reactiona intr-un mod unic, iesit din comun, la stimuli precum sunete, miscari, atingere. Pentru a intelege lucrurile mai in profunzime trebuie sa vedem care sunt, conform specialistilor, care sunt patternurile de baza in ceea ce priveste modul de experimentare a senzatiilor.
Asadar exista:
- Cautarea senzatiilor (“cautatorii”)
- Inregistrarea scazuta a senzatiilor (cei in “standby”)
- Evitarea senzatiilor (“cei care evita”)
- Sensibilitatea senzoriala (“senzorii”)
Atat copiii cat si adultii pot manifesta diferente intre unele sau chiar toate sistemele senzoriale, aceste sisteme fiind:
- Cel auditiv/auzul. El exprima abilitatea de a procesa sunetele auzite si ne ajuta sa interactionam cu mediul si sa interpretam distante, voci sunete.
- Cel tactil/atingerile. Simtul tactil ne ajuta cand intram in contact cu alti oameni sau obiecte.
- Cel vizual /vederea. Ne ajuta sa interactionam cu obiecte, oameni si este responsabil de modul cum reactionam la lumina si miscare.
- Cel olfactiv/mirosul. Ne ajuta sa detectam, sa percem mirosurile din aer.
- Cel gustative/gustul. Ne ofera informatii senzoriale care ne ajuta sa decidem daca un lucru e bun de mancat sau nu.
- Cel vestibular/echilibrul. Este un simt intern care ne face constienti de pozitia corpului nostru in spatiu si regleaza echilibrul, coordoneaza miscarile corpului, capului si ochilor. Receptorii sunt aflati in urechea interna.
- Cel proprioceptor. Este un simt intern care ne face sa fim constienti de corpul nostru si miscarile lui.
Ca rezultat al manierei diferite de a procesa informatia senzoriala copiii pot fi supra-reactivi la o senzatie si astfel devin colpesiti sau evitanti. Sau pot fi sub-reactivi la senzatie si atunci fie o vor cauta in mod activ fie vor deveni pasivi. Sau pot fluctua aceste doua stari rezultand copii care nu se pot concentra suficient, intampina dificultati de atentie si de invatare.
Viata unui copil cu tulburari de procesare senzoriala nu este usoara, copilul confruntandu-se cu multe dificultati si trebuind sa faca fata unor provocari. Ei pot avea “meltdowns” emotionale sau “explozii” mai des decat ceilalti, par fie coplesiti fie ca evita stimulii, manifesta comportamente atipice, considerate “bizare”, pot fi supra-reactivi sau dimpotriva, dezinteresati si nemotivati.
Insa acesti copii doar raspund mediului si incearca sa se auto-regleze in functie de nevoile lor senzoriale, ei nu au nevoie de “disciplinare” ci de ajutor si ghidaj.
Daca banuiesti sau observi ca al tau copil experimenteaza o procesare a senzatiilor diferita de a celorlalti, atat de diferita incat are impact asupra dezvoltarii sale, asupra capacitatii de invatare, a participarii la viata sociala ar fi bine sa apelezi la sfaturile profesionale ale unui specialist in terapie ocupationala, unul calificat si cu experienta.
Cu sprijin adecvat iti poti ajuta copilul sa faca fata cu succes manierei sale unice de a vedea lumea si sa minimalizeze dificultatile pe care aceasta conditie medicala le poate da.