Daca te-ai documentat temeinic despre autodiversificare, numita pe scurt blw, cu siguranta ca ai fost cucerita de avantajele acestei metode.

O regula de baza este ca bebelusului i se poate da orice mananca familia, daca in familie se gateste sanatos, desigur excluzandu-se sarea, zaharul, alimentele cu risc mare de inec si mierea pana la 1 an.

Cu toate acestea ideal este sa-i dam mai intai bebelusului legume si fructe ca atare, fierte sau coapte, atat pentru a se obisnui cu gusturi de baza, neamestecate, cat si pentru a fi siguri ca poate gestiona ceea ce-i oferim si invata incetul cu incetul sa manance asa cum trebuie, minimalizand riscul de inec si gagurile.

Iata ce alimente se preteaza cel mai bine pentru inceputurile blw, nu inainte de cel putin 6 luni, desigur:

Buchetele de broccoli la abur. Datorita formelor sale, acestea sunt printre cele mai usor de gestionat “finger food”. Bebelusul poate prinde usor “buchetul”, daca este suficient lasat la fiert/aburi este usor de mestecat si in plus are numeroase beneficii nutritionale fiind un aliment deosebit de sanatos, apreciat mai ales pentru aportul de fier.

Bastonase de morcov fiert. Si acestea pot fi usor prinse de degetelele bebelusului sunt pline de vitamine. Aveti grija sa fierbeti ceva mai mult decat in mod obisnuit morcovii deoarece altfel pot produce gaguri, dar sa nu fie nici atat de moi incat sa se zdrobeasca la prindere si sa produca frustrari copilului.

Mar copt. Sau o solutie mai simpla mar putin fiert in doua degete de apa, intr-o oala/cratita. Taiati marul in jumate si scobiti mijlocul apoi puneti-le la fiert “cu fata in jos”, cu tot cu coaja, pentru aproximativ 10 minute la foc mic. O data fierte coaja se va da cu usurinta jos. Bebelusii adora marul copt/fiert, fiind bun la gust si delicios.

Atentie, in blw marul crud nu se ofera pana la 1 an si atunci cu anumite precautii!

Avocado. Este un fruct miraculos am putea spune, cu numeroase beneficii pentru sanatate, cu grasimi bune necesare dezvoltarii creierului, cu mult acid folic si potasiu. Aveti grija sa nimeriti un avocado bine copt, sa nu fie tare dar nici innegrit si zdrobit.

Fiind foarte alunecos nu poate fi bine gestionat fara coaja dar puteti sa il oferiti bastonase tavalite prin fulgi de cocos, astfel fiind mai usor de prins.

Cartof dulce. Il puteti pregati atat la abur, se face repede, cat si fiert sau copt. Il puteti oferi bastonase sau rondele. Are un gust dulce foarte apreciat de bebelusi si textura moale, usor de gestionat.

Dovlecel. Si dovlecelul este o leguma potrivita pentru inceputul autodiversificarii si care poate fi oferita sub forma de “finger food”, bastonase facute la aburi sau fierte. Atentie la timpul de fierbere, sunt gata repede si daca-i lasati prea mult se fac “terci” in manutele copilului.

Paste, in special fusilli. Pastele sub forma de fusilli sunt cel mai usor de gestionat, pot fi prinse usor si in plus “se leaga” sosul de ele. Aveti grija sa le fierbeti atat cat trebuie si sa le amestecati cu un sos “baby friendly”, nu din comert. Un sos simplu de rosii sau un sos de rosii in care s-au fiert alte legume, asezonat cu verdeturi, e ideal.

Acestea sunt sugestiile noastre pentru ca trecerea de la alaptare exclusiva la solide sa fie cat mai lina si fara “peripetii”.

Sigur ca puteti sa-i oferiti si multe alte legume si fructe, carne, oua, lactate, dar pentru primele saptamani acestea reprezinta o optiune foarte buna si care-i permite copilului sa exploreze mancarea in siguranta si sa-si formeze bune deprinderi de gestionare a alimentelor.