Călătoriile au fost mereu plictisitoare pentru cei mici. Interminabilele întrebări „Mai e mult până ajungem?“ sau „Am ajuns?“ sunt deja cunoscute de toate generațiile. Ca să ne ocupăm timpul cât durează călătoria vă propunem o listă de activități distractive și creative, unele dintre ele cu ajutor de la editurile românești.
Jocuri de drum bun în călătorii
Fazan
Toată lumea îl știe încă din copilărie, nu-i așa? Se joacă foarte bine în mașină, în călătoriile lungi și plictisitoare, fiind potrivit de la 4-5 ani, până la… cei mai în vârstă adulți. Primul ales rostește un cuvânt, spre exemplu „găină“, iar cel ce urmează lui trebuie să continue cu un cuvânt ce începe de data aceasta cu ultimele două litere ale cuvântului expus. În exemplul nostru, „nălucă“.
Dacă închizi jocul folosind un cuvânt care are ultimele două litere astfel încât cu ele nu mai poate fi format un alt cuvânt, ești câștigător, iar cel pe care l-ai închis primește litera F din cuvântul FAZAN. Jocul se termină când unul dintre jucători devine fazan.
Jocul culorilor
Câștigă acela care reușește să adune cele mai multe puncte. Acestea se acordă după culoarea mașinilor, în felul următor:
- mașina albă = 1 punct
- mașina neagră/gri = 2 puncte
- mașina roșie = 5 puncte
- mașina albastră = 10 puncte
- mașina vere = 15 puncte
- mașina galbenă = 50 puncte
- mașina maro = 100 puncte
Se joacă pe rând și se adună punctele în funcție de mașinile care apar pe sensul opus de mers. Câștigă cel care ajunge primul la 100 de puncte.
Cartoline jucăușe
Editura Aramis ne înlesnește călătoria cu mașina alături de cei mici oferindu-ne o serie foarte practică, intitulată „Învățăm prin joc“. Este vorba de cutii cu cartoline, fiecare cutie având câte o temă – Bunele maniere, Anotimpurile, Fructele și legumele, Numerele, Literele, Poveștile copilăriei, Ghicitori despre animale.
Nu sunt doar frumos ilustrate ci și un companion potrivit pentru dezvoltarea limbajului celor mici, creativității și culturii generale. În funcție de temă, fiecare cartolină are o fotografie sau o ilustrație pe una dintre fețe, iar pe cealaltă informații despre aceasta, întrebări privitoare la tema respectivă, dar și curiozități care îi vor atrage atenție micului călător.
Sunt ușor de manevrat și cu ajutorul lor poți crea multe activități distractive și educative. Spre exemplu, după ce citești povestea Scufiței Roșii, poți pune întrebări suplimentare despre poveste, poți să-i ceri să inventeze un alt final, poți să-l rogi să reinventeze povestea cu un băiețel ca personaj principal.
Cu ajutorul cartolinelor despre bunele maniere poți porni jocuri de rol. Folosindu-te de un fular sau o eșarfa din mașină, lasă-l să se costumeze în orice își dorește/ E pirat? Foarte bine! Apoi pune-l să aleagă câte o cartolină care reprezintă câte o expresie frumoasă: „te rog“, „mulțumesc“, „iartă-mă“ și să povestească întâmplări piraterești folosind des cuvântul extras. Chiar și un pirat trebuie să vorbească frumos și manierat, nu-i așa?
Culoarea câștigătoare este…
Seamănă cu jocul descris mai devreme, doar că e mai ușor și se poate juca fără scor. Trebuie doar să ții minte câte mașini de aceeași culoare (pe care o alegi de la bun început) ai reușit să aduni. Câștigă cel care ajunge primul la 10.
10 întrebări
Unul dintre voi se gândește la un obiect/animal/personaj de poveste și nu-l spune cu voce tare, iar un altul, ales de acesta, are voie să pună doar 10 întrebări pentru a descoperi la ce s-a gândit primul. Trebuie stabilit de la bun început dacă e obiect, animal sau personaj, iar la întrebările formulate trebuie să se răspundă doar cu DA sau NU.
Teatrul interactiv
Pune un prosop sau o eșarfă pe spătarul scaunelor din față, astfel încât să obții un teatru de păpuși. Împarte jucăriile de pluș pe care le aveți în mașină între tine și copiii de pe banchetă. Lasă-i pe ei să înceapă, iar tu intră în povestea lor. Cu tact, poți să introduce în poveste orice „lecție“ ai vrea să o înțeleagă. Nu uita că prin joc ei descoperă și învață despre orice. Nu este un copil sociabil? Introdu un personaj care devine centrul atenției tuturor și personajul principal al poveștii devenind sociabil și prietenos.
Haide, spune mai departe!
Trageți la sorți o ordine. Primul ales începe o poveste, spunând prima propoziție. Următorul o continuă, repetând prima propoziție și adăugând-o pe a lui. Apoi, următorul și tot așa. Fiecare trebuie să repete ce au spus cei dinaintea lui și apoi să continue. Cu cât mai halucinantă este povestea, cu atât mai mare hazul tuturor
Top 3
Alcătuiți topuri împreună cu copiii pentru cele mai frumoase vacanțe, cele mai dragi jucării, cei mai buni verișori… și lista poate continua. Este o ocazie perfectă de a afla ce le-a plăcut celor mici de-a lungul timpului și ce preferințe au.
Jocul rimelor
Poți începe tu poezioare cunoscute și îi lași pe ei să completeze ultimul cuvânt din fiecare vers. Sau, pur și simplu, să căutați doar cuvinte care rimează. E un joc care te prinde, fie că ești mic, fie că ești mare și-ți va plăcea să-l jucați mereu.
Alfabetul
Unul spune o literă, iar ceilalți câte un cuvânt care începe cu acea literă. Doar că înainte de a începe jocul, fiecare primește câte o categorie din care trebuie să spună cuvintele – animale domestice, animale sălbatice, plante, orașe, mașini etc.