Părinții de azi mereu se întreabă ce ar putea face pentru a le dezvolta copiilor pasiunea pentru citit. Și, mai ales, de când ar trebui să înceapă antrenamentul? Există două mari reguli foarte importante: 1) jocul este singura metodă prin care copiii descoperă, învață se antrenează și 2) de când deschid ochii caută modele pe care să le imite. Și aceștia ați fi voi, părinții.
Pornind de la premisa acceptată de toată lumea că cei mici sunt diferiți și se dezvoltă diferit, rămâne de văzut cum îi putea ajuta pentru a le stârni dragostea de lectură. Intervenția timpurie este esențială pentru a ajuta copiii să prindă drag de cărți. Fără doar și poate un copil care crește într-o casă în care poate povesti cu părinții despre cărți, despre poveștile din ele și despre ilustrațiile care le atrag atenția, dacă au mereu la îndemână cărțile și le folosesc în anumite momente ale zilei (seara la culcare, ori la băiță, ori în parc sau în orice alte locuri), dacă sunt îndrumați de către adulți să regăsească modele în cărțile care îi împresoară… atunci nu există alt drum al acelui copil în viață decât printre cărți.
Copiii până la vârsta de 18 luni știu:
- să răspundă când le vorbești pe limba lor;
- să fie atenți la o persoană sau la un obiect;
- că se poate comunica prin sunete și gesturi;
- 50 de cuvinte sau mai multe.
- De aceea, e bine să:
- îl înveți cum să se poarte cu cărțile, ajutându-l să răsfoiască paginile unei cărți;
- îi povestești cu detalii tot ce arată în ilustrațiile frumoase din cărți;
- îi arăți fețele personajelor desenate din cărți și să pui accentul pe cum se simte fiecare: acesta râde, e bucuros!; acesta plânge, e trist!; acesta e încruntat, e supărat!
Copiii de la 18 la 36 luni știu:
- să răspundă la întrebări și să identifice obiecte desenate în cărți;
- să spună singuri ce reprezintă ilustrația;
- să le arate cu degețelul în timp ce le pronunță denumirea sau le imită sunetele produse;
- să termine versurile sau frazele din cărțile pe care i le-ai citit de zeci de ori;
- să mâzgălească hârtia spunând că desenează sau chiar scrie.
- De aceea, e bine să:
- îl lași pe el să-ți arate unde sunt anumite lucruri în ilustrațiile deja văzute, făcând astfel povestea interactivă: unde e maimuța? Unde e vaca? Cum face vaca? Nu uita să-l încurajezi, lăudându-i performanța.
- priviți copertele cărților cu care este familiarizat și să-l întrebi ce poveste este în fiecare carte;
- îl lași să răsfoiască și să pretindă că citește el, chiar dacă schimbă povestea, căci în felul acesta capătă încredere că știe să folosească o carte și își dezvoltă imaginația.
CITEȘTE ȘI: De ce nu vorbește copilul meu? Abia pronunță câteva cuvinte și are deja 2 ani!
Copiii la 3 ani știu:
- să exploreze în mod independent cărțile (dacă le-au avut la îndemână până acum);
- să asculte povești mai lungi, citite cu voce tare;
- să repovestească istorioara care i-a fost relatată cel mai des;
- să deseneze niște semne care par să aducă tot mai mult cu scrierea;
- să imite acțiunea de a citi cu voce tare;
- să textul este diferit de ilustrații.
- De aceea, e bine să:
- îl rogi să schimbe finalul unei povești așa cum vrea el sau să-l rogi să se introducă și pe el în poveste;
- îl rogi să deseneze ce i-a plăcut mai mult din povestea lui preferată;
- îi arăți cum să joace rolul personajului lui preferat.
Copiii la 4 ani știu:
- să recunoască anumite sigle sau însemne cu care s-au familiarizat deja;
- să descopere când cuvintele rimează;
- să-și scrie prima literă din numele lor, unii chiar numele complet, dacă acesta este scurt;
- că textele se citesc de la stânga spre dreapta și de sus în jos;
- De aceea, e bine să:
- vă jucați încercând să găsiți prima literă de la mai multe cuvinte;
- folosiți literele pe care le știe pentru a forma cuvinte;
- îl ajuți să despartă în silabe, folosind mânuța sub bărbie;
- îl pui să repovestească ceea ce i-ai citit și să discutați împreună ce crede el despre acțiunea personajelor din acea poveste, despre sentimentele lui și alte lucruri care se desprind din poveste.
Copiii la 5 ani știu:
- să creeze cuvinte care rimează;
- să facă legătura între cuvântul scris și ilustrația acestuia;
- să recunoască unele cuvintele după forma lor scrisă;
- să anticipeze ce se va întâmpla în continuare în poveste;
- să citească cuvintele scurte.
- De aceea, e bine să:
- îl ajuți să înțeleagă sensul de bază al cuvintelor, citind cuvântul și definiția lui, apoi concepând propoziții cu acesta;
- scoată din poveste ideea principală, să identifice detaliile (cine, ce când, unde, de ce, cum) și să aranjeze în ordine cronologică întâmplările principale ale poveștii.
CITEȘTE ȘI: 9 Secrete pentru a învăța copilul să vorbeasă repede și corect!
Copiii între 6 și 7 ani știu:
- citească povești, decodând cuvinte mai lungi sau prima oară întâlnite;
- să se autocorecteze când citesc cu voce tare;
- să se folosească de ilustrații și context pentru a descoperi cuvintele necunoscute.
- De aceea, e bine să:
- îl rogi să ilustreze momentele principale ale poveștii pentru a transforma povestea scrisă într-una ilustrată;
- îl ajuți să scrie un rezumat al poveștii citite, folosind un început, un cuprins și o încheiere.
Copiii între 7 și 8 ani știu:
- și le place să citească singuri cărți mai lungi;
- să citească cu intonație și cu expresivitate când citesc cu voce tare;
- să înțeleagă conceptul de paragrafe și să-l folosească în textele pe care le vor compune;
- să utilizeze corect punctuația;
- să scrie texte scurte, note, mesaje;
- să înțeleagă umorul din cărți;
- să-și formeze stilul de compunere pentru a crea texte asemănătoare celor pe care le-au citit în cărți;
- De aceea, e bine să:
- întreții vie pasiunea lui pentru citit, făcând și voi, adulții același lucru;
- îi achiziționezi cărți speciale pentru pasiunile lui, potrivite vârstei sau hobby-urilor sale.
Copiii între 9 și 13 ani:
- își doresc să exploreze și alte tipuri de texte, cum ar fi biografiile, poezia și ficțiunea;
- pot face diferența între un text descriptiv, narativ și persuasiv;
- știe cum să extragă informațiile necesare dintr-un text științific (manual);
- poate să identifice corect elementele majore ale poveștii (locul, timpul, complotul, problema și rezoluția)
- De aceea, e bine să:
- îl ajuți să-și descopere care este stilul lui preferat, purtând discuții în care să-ți povestească ce i-a plăcut și ce nu i-a plăcut din cartea citită;
- analizați împreună cărțile citite, pentru a-l învăța să înțeleagă mesajul atât de frumos și de curat al cărților bune!
Imaginați-vă un copil care adoarme cu o poveste frumoasă, care râde la ilustrațiile colorate din cărți în timpul băii, sau care explorează paginile unei cărți în parc. Acest copil va vedea lectura ca pe o aventură constantă și plină de bucurii. Indrumat de adulți care îi arată modele din cărți, copilul va învăța să se conecteze cu personajele și să își dezvolte imaginația. Într-un astfel de mediu, cărțile devin prieteni de nădejde, deschizându-i uși spre lumi noi și fascinante. Astfel, creând o atmosferă caldă și prietenoasă în jurul cărților, ajutăm copiii să dezvolte o relație de dragoste și respect pentru lectură, care îi va însoți toată viața. CITEȘTE ȘI: Povestea de seară înainte de culcare pentru copii | Beneficiile aduse de citit
Descoperă mai multe la Clubul Bebelusilor
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.