Si dupa varsta de 1 an se continua diversificarea si se trece la introducerea alimentelor cu risc de alergii mai ridicat ce au fost interzise in primul an de viata, precum: albusul de ou, pestele, citricele, capsunile, sucul de rosii, mierea, laptele de vaca sau alimente pe care nu ai avut timp pana acum sa le introduci.

Exista reguli si dupa varsta de 1 an referitoare la introducerea alimentelor?

Combina un aliment nou cu o mancare pe care bebelusul o apreciaza. Se va respecta in continuare regula celor 4 zile, chiar daca acum copilul tau este mai marisor si nu ati intampinat probleme la introducerea alimentelor solide.

De asemenea este recomandat sa mai amani pana in jurul varstei de 18 luni introducerea unor alimente  care pot provoca neplaceri digestive: porumbul boabe, varza, sucul de rosii, castravetii, ciocolata. 

Cu toate acestea dupa prima aniversare, copilul poate manca in mare parte ceea ce mananca intreaga familie, in situatia fericita in care  voi aveti o alimentatie sanatoasa.

De indata ce bebelusul a implinit un an, acest lucru nu presupune ca el poate servi la micul dejun oua prajite sau preparate din carne, crenvusti, salamuri cum obisnuiesc multi adulti!

Se vor evita alimentele foarte condimentate, picante sau dulci, mancarea fast food, produsele de patiserie sau alimentele cu un continut ridicat de margarina. Nici un copil nu ar trebui sa aiba un astfel de meniu, nici acum nici peste 5-7 ani.

Bebelusul va continua sa manance ca si inainte iar tu vei avea grija in continuare sa nu-i oferi alimente cu care s-ar putea ineca. Pana cand copilul nu va mesteca destul de bine, uneori chiar spre varsta de 3 ani se vor evita alimentele prea tari sau cu samburi.

Alimente pe care este bine sa le oferi cu prudenta pana la 3 ani:

  • Floricele de porumb
  • Masline
  • Mazare boabe
  • Struguri
  • Cirese
  • Stafide
  • Fructe uscate intregi
  • Cubulete de carne
  • Bomboane
  • Guma de mestecat
  • Alune, nuci,
  • Bucati de fructe tari, necoapte.

Se includ in alimentatia copilului de 1 an toate grupele alimentare:

  • Proteine animale reprezentate de: ou (de 2 ori pe saptamana), carne de pui, curcan, vita (de 3-4 ori pe saptamana), lactate ( zilnic, 1-2 portii), peste (o data pe saptamana), ficat de pui (cel putin o data pe saptamana).
  • Proteine vegetale prezente in majoritatea legumelor si cerealelor. Mazarea, fasolea verde, lintea, nautul sunt o sursa buna de proteine vegetale si este recomandat sa incluzi in alimentatia copilului cel putin 2 portii pe saptamana din aceste alimente. Asociaza-le cu cereale pentru a le spori calitatile nutritive.
  • Grasimi si uleiuri vegetale de calitate – adauga la toate mancarurile, dupa ce ai stins focul, ulei de masline. Ofera-i copilului lactate integrale si nedregresate deoarece el are nevoie in continuare de grasimi pentru dezvoltarea creierului, cel putin pana la varsta de 2 ani.
  • Glucide – ofera copilului o variatate cat mai mare de fructe si legume proaspete, un pahar de suc de fructe sau legume proaspat stors pe zi si cereale integrale.
  • Carnea de porc va fi amanata in continuare. Sunt specialisti care recomnda ca aceasta sa nu fie introdusa in alimentatia copilului inainte de 4 ani.
  • Ofera-i copilului alimente bogate in calciu, fier si zinc deoarece sunt esentiale pentru dezvoltarea lui. O alimentatie cu un continut optim de vitaminele A, D si C ii va intari sistemul imunitar, protejandu-l impotriva infectiilor.